onsdag 20 mars 2019

Uppdaterad träningsplan inför säsongen

Efter att jag var förkyld så har jag blivit tvungen att justera min träningsplan. Grundplanen, Träningsplan 2019 - Blockperiodisering, hade troligen ändå behövt justeras något för att matchas in mot tävlingspremiären som blir i Uppsala 19 maj.

-----------------------
Efter det här inlägget kom jag på att påsken innebär resa till fjällen med allt vad de innebär. Så jag planerade om igen! Här ligger aktuell plan
Uppdaterad uppdaterad träningsplan
-----------------------

Vecka 10 var jag sjuk och vecka 11 blev en upprampsvecka som tillslut, under helgen, bjöd på riktigt hård träning igen. Men pulsen verkar fortfarande hög i förhållande till effekten så jag hoppas inte min FTP tagit något permanent skada utan att jag kan få ner pulsen kring 310-320 watt snart. Känslan på kvällen tröskelpass var helt okej trots att pulsen var klart högre än innan förkylningen. Körde på 310 watt 10x4-1.

I schemat nedan ser ni hur jag justerat mina träningsblock för att matcha utgångsläget med sjukdomsveckan samt sen in mot tävlingspremiären.


Tävlingsveckorna kommer nog träningsmässigt se rätt likadana ut när jag går in i tävlingsperioden. Där fokus kommer vara på underhåll för att ändå hinna återhämta sig från tävlingarna. Jag får säkert anledning att återkomma till hur en typisk träningsvecka mellan 2 race ser ut.

Frekvensen på bloggen tror jag kommer att sjunka något då det helt klart finns mindre tid över som nybliven 2 barnsförälder. Oftast kommer jag inte igång att träna förrän kl 20-21 på kvällen nu och sen är det inte mycket kväll kvar. Men jag ska försöka hålla igång skrivandet så gott det går. Det blir hela tiden fler och fler läsare så det känns roligt att det verkar som de jag tar upp intresserar fler där ute!

2 kommentarer:

  1. Hur ser en vo2max vecka ut för dig? När jag har försökt få till en vo2max vecka så har jag kört intervaller mån, tis, Tors, fre, sön och skarvat på med z2 efter för att få lite fler timmar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte så extrem periodisering utan det är snarare så att de intervaller jag kör den veckan blir alla VO2max intervaller. Så jag kanske kör måndag, onsdag, torsdag, med 4x4min, 3x9min 40/20 och nån ytterligare variant. Resten av träningen blir som vanligt det lågintensiva. Man kan säga att jag har en väldigt linjär blockperiodisering eller en rätt periodiserad linjär plan. Blir intressant testa någon vinter framöver ännu mer periodiserat.

      Radera