onsdag 13 mars 2019

Träning efter förkylning

Nu har jag kommit igång med träningen igen efter min förkylning från förra veckan. Men det är många tankar som snurrar när man måste justera planen så pass mycket.

Det blev totalt 4 dagar helt utan träning på grund av förkylningen, plus att jag hade en hel vilodag precis innan vilket i retrospekt var helt onödig. Efter förkylningen har jag långsamt rampat upp träningen igen. Passen efter förkylningen har sett ut som

30 min rull zon 1
30 min rull zon 2
40 min styrka + 30 min löpband zon 2
1 h 40 min zon 2
1 h skate blandat sweetspot med zon 2
50 min tröskelintervallet (20 min på FTP)

Som ni ser har jag väldigt försiktigt rampat upp träningen. Första 4 passen utan egentlig intensitet, förutom styrkepasset men där körde jag relativt låg volym och bara 3:or på squat och mark. Sen 4 dagen var första som blev lite längre, hade tänkt köra ännu längre men jag blev så dödligt less. De funkar inte att sitta och nöta zon 2 på konstant motstånd jag måste hitta på lite lågintensiva intervallvarianter om man ska sitta mer än 75 minuter i källaren.

Sen i måndags blev det skate och där hade jag också egentligen tänkt åka längre än vad de blev tillslut. Dels var de kallare än jag hade räknat med, och sen blev jag helt tom på energi. Jag var lite småhungrig när jag åkte iväg och sen körde jag ju lite blandat sweetspot och åkte på uppför backarna så jag ville testa kroppen lite för att se hur de kändes. Funka okej men blev som sagt helt slut så jag vek av efter 1 timme istället för att köra den ytterligare lugna timmen zon 2 jag hade tänkt mig. Det var kring -13 när jag kom till bilen och de är i överkant av vad mina fötter trivs i.

I tisdags sen så ville jag köra på med lite tröskelintensitet på cykeln för att verkligen testa kroppen, jag har inga förkylningssymtom längre men kroppen behöver ju lite tid att komma tillbaka. Kändes hyfsat i ben och kropp men jag fick innan passet lite huvudvärk och det blev ganska jobbigt under intervallerna med en dunkade skalle så jag valde att istället för att köra 10x4-1 bara köra 5x4-1 och sedan rulla upp till 50 minuter. Jag snittade 313 watt vilket var ett nytt rekord för 4-1 med ca 5 watt och det är i närheten av den FTP jag utgår från baserat på mitt senaste test. Men jämfört med tidigare pass 4-1 så låg pulsen 5 slag högre genomgående. Pulsen var alltså lika hög efter 5 intervaller som den annars varit efter 10 intervaller. Så helt igång är inte kroppen ännu.

Men hur ska man göra då, var de här en smart uppramp? Jag vet inte, den är rätt defensiv men samtidigt visar ju kroppen att den inte riktigt är med i matchen ännu så då känns det bättre att ta det lite lugnare. På så vis är ju sånna här testpass rätt effektiva särskilt när jag för så noggrann bok över effekt och pulsnivåer att de är enkelt att se om kroppen inte riktigt är i fas. Men jag blir rätt stressad av att det inte är lika klart hur man ska göra. Det jag absolut vill undvika är att immunförsvaret inte skall hinna byggas upp igen så jag blir sjuk igen nu om någon vecka. Men samtidigt är man rädd att man kastar bort onödigt mycket träningskvalité om man tar det FÖR lugnt. Ja, det är svårt. Behöver mer egen erfarenhet av hur det funkar bäst för mig, det här är ju bara andra året med strukturerad träning så jag har inte hunnit testa så många varianter vid sjukdom ännu. 



Det finns en tydlig risk att man går och ältar besluten och ifrågasätter om man tränar rätt. Johan Olsson har tillsammans med sin fru och mentale coachen Stig Wiklund starta en podcast som heter Olsson och Wiklund


Jag tror det här kommer bli en guldgruva för mig för jag känner igen många av de utmaningar de pratar om i första avsnittet och de ska bli intressant att höra deras metoder och verktyg för att jobba med det mentala. Johan pratar mycket om att älta i första avsnittet och hur man lätt kan lägga så mycket energi på att fundera på om man gör rätt i träningen att man inte ens orkar fokusera i själva träningen. Där är jag ju inte alls men just här kring sjukdomen har jag känt att jag funderar och blir mer osäker än i normalfall då jag är mer trygg i mitt upplägg.

Problemet eftersom sjukdomen den här gången landade mitt i ett träningsblock är att jag måste flytta om veckorna helt. Borde faktiskt uppdatera hela planen framåt. Den här veckan skulle va hög volym och TSS, men så kommer det ju inte bli, dessutom ska vi bort i helgen så det blir nog svårt men någon kanonträning. Nästa vecka är planerad återhämtning men de behövs ju verkligen inte nu så jag får nu flytta fram hela blocket så det börjar i veckan istället. Det kanske inte gör så mycket, jag hade ändå behövt justera in träningsplanen mot tävlingssäsongen. Nu när jag vet de flesta tävlingarna jag kommer köra i maj och juni så kan jag ju matcha in blocken att stämma mot tävlingarna också. Jag återkommer säkert med ett inlägg med uppdaterat träningsplan framåt.

Mycket babbel och tankar i det här inlägget, hoppas ändå det gick att extrahera något intressant! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar