onsdag 6 februari 2019

10x4 minuter styrkeintervaller med tunga ben men fin puls

Träningen rullar på fint nu, igår körde jag ett tröskelpass med styrkeintervaller.

Jag har nu en fin serie med fyra träningsdagar som bestått av 3 h distans (monark) i lördags,  front squats 5x5 (+ överkroppsstyrka) i söndags och sedan måndag 5x8 minuter tröskelintervaller på och så igår ikväll styrkeintervaller 10x4-1 på 60 rpm. Börjar kännas bra i benen nu, just kombinationen tung styrketräning och så styrkeintervaller på det, plus att centrala systemet blir lite chokat av tröskelintervaller därimellan. Så imorgon blir nog lugnare träning i zon 2.

Enligt senaste FTP-test så uppskattar jag min FTP till ca 305 watt. De 5 stycken 8:orna i måndags körde jag på 306 Watt. Pulsen landar då precis där jag vill ha den för den typen av pass. Den 5:e och sista intervallen fick en snittpuls på 166 slag (167 tröskel) och pulsen i sista intervallen pekade på 171 slag eller 91% av max.

Sen styrkeintervallerna på 60 rpm körde jag alltså på formatet 4-1 med 4 minuters arbete och 1 minut vila. Sammantaget blir det exakt lika mycket arbete och exakt samma förhållande mellan arbete och vila som 5x8, men på ett litet annat sätt. Just 4-1 har blivit ett nytt favoritpass att blanda in i tröskelträningen. Pulskurvan ser ni nedan.

Pulskurva för 10x4-1 intervaller på 60 rpm a.k.a styrkeintervaller
Pulsen ligger rätt jämt i alla intervaller i sista halvan. Snittpulsen för alla de 3 sista intervallerna låg på 161 slag eller 85% och pulsen peakade i sista intervallen på 170. Väldigt motsvarande 5x8 minuter passet alltså. Generellt så blir pulsen något lägre vid styrkeintervaller och det blir istället muskulärt tyngre, och de kändes såklart idag efter några dagar med bra träning. Men skönt att se att pulsen ligger så stabilt, under gårdagens 10x4-1 landade snittwatten på 308 watt. Det är tydligt att 1 minut vila räcker för att återhämta och pulsen går ner till samma nivå i princip hela vägen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar