onsdag 30 maj 2018

Vad krävs för att vinna i långloppscupen?

Eller för att komma 2:a i det här fallet.


Mattias Reck lade ut på sin instagram några bilder på effektdata från Dennis Wahlqvist, i Allebike/Serneke, insats i Långa Lugnet 2018. Dennis kom 2:a och insatsen är imponerande, som vi kommer att se!

Jag har skrivit ytterligare inlägg som bygger vidare på detta. Del 2 hittar man här.





Jag lägger upp bilderna här nedan så man ser bättre. Dennis har alltså en FTP på ca 360 watt och en vikt strax över 70 kg.

Effektdata Dennis Wahlqvist Långa lugnet 2018.
Man ser att 37% av tiden ligger han över tröskel och under dessa 37% av tiden så ligger snitteffekten på 503 watt, 7 watt/kg! Det är galet! Det blir totalt 36 minuter över 7 watt/kg under loppet.

Effektfördelning ovan och tid i pulszoner nedan.
22% av tiden ligger över 430 watt! Man kan notera att det troligt är korta ryck och förningar eftersom pulsen trots allt endast ligger 7-8% i anaeroba zonen och mestadels kring tröskel. Peak power 5 minuter var ca 430 watt och peak 60 min var 320 watt ungefär.

Häftigt att se eller hur! 60 min peak power på 320 watt känns ju inte helt ouppnåligt, men sättet den snitteffekten uppstår, genom att blanda lugn körning med stenhårda peakar sliter ju grymt hårt på kroppen! Det är antagligen det som är skillnaden på den absoluta eliten och de som är starka cyklister vid jämnare tempo men som inte tål fartökningarna. Generellt påminner effektdatat mycket om de data Mattias Reck tidigare visat för endagars landsvägsklassiker. Där blir dock tiden betydligt längre. Men ca 30% över tröskel var de i det fallet också. Sen verkar det "lågt" med 360 watt tröskel för Dennis på 70 kg, det finns flera med högre tröskel som ändå inte når upp till Dennis nivå. Men det är kanske också så det blir i absoluta eliten, tröskeln blir bara en av många delar för optimal prestationsförmåga.

Det vore intressant att jämföra den här "kravprofilen" mot effektdatat för en XCO tävling tex SM eller SweCup XCO. Där får jag för mig att snitteffekten kommer vara högre och att det kommer vara något jämnare tempo hela vägen. Det blir inte klungkörning på samma sätt.

Hoppas nån tyckte det var intessant! In och följ Mattias Reck om ni inte redan gör det. Sen kan ni följa mig också på instagram. Nu på sommaren hinner man inte blogga lika mycket men instagram hinner man alltid skjuta iväg nån bild eller film på.

Jag har skrivit ytterligare inlägg som bygger vidare på detta. Del 2 hittar man här.


Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar