måndag 18 december 2017

Distans på längdskidor?

För vintern har jag haft som ambition att kunna köra distanspassen på längdskidor, de gånger jag får tid att åka en längre sväng. Jag åker endast skate och i helgen åkte jag första passet för året och det blev en ganska bra sväng för att vara första, 27 km, eller 3 varv på milspåret i vitberget. passet tog 2 timmar.

En länk till passet på strava finns här https://www.strava.com/activities/1316083944.

Jag försökte åka distanstempo, alltså zon 1 och zon 2, eller under 75% av maxpuls. Men det gick inte alls, mitt snitt landade på 152 slag, eller 81% av maxpuls. Det är alltså mitt i den fruktade Zon 3, där man helst inte ska köra så mycket, eftersom det sliter en del, men inte ger särskilt bra anpassningar. 

Det kan förstås bero på att jag inte riktigt har tillräckligt effektiv teknik men också att jag helt enkelt inte är tillräckligt vältränad och skidåkningen använder ju större del av muskelmassan än cyklingen så pulsnivåerna stämmer ju inte helt överens. 

Det var ganska segt för nu vet jag inte hur jag ska få in lågintensiv volym på ett bra sätt. Jag ska testa fler gånger förstås att åka ännu långsammare annars kanske man skulle skaffat grejer för klassisk åkning där jag inbillar mig att det är lättare att åka långsammare. Åker man allt för sakta i skate så stannar man ju helt enkelt.

Lyckas ni hålla nere pulsen vid längdskidåkning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar