onsdag 24 april 2019

Maxtest alá Padilla - VO2max (April 2019)

Då var det åter dags att gräva djup och köra ett maxtest av syreupptaget, eller förmågan att förbränna det laktat man producerar vid hög belastning.

Ni som följer bloggen vet att jag testar mitt syreupptag, VO2max, genom det klassiska Padilla-testet. Jag har beskrivit testet flera gånger och den mest kompletta beskrivningen hittar man på länken nedan.

Beskrivning Padilla-test VO2max

Uppladdning

Förra veckan körde jag en återhämtningsvecka och var med familjen i fjällen. Så mest kortare pass på löpning fick det bli. I veckan är det på igen i ett sista litet block innan tävlingarna startar. Jag velade om jag skulle köra testet igår, som första dag tillbaka på cykeln. Men tänkte att det skulle bli väl stor chock för kroppen så igår körde jag istället en tröskelpass med 10x4 minuter med 1 minut vila. Det fick bli som ett väckningspass inför Padilla-testet. På tröskelpasset körde jag på den högsta effekten hittills, 319 watt i snitt och hade ändå lägre puls är förra gången trots 10 watt högre effekt, så det var en väldigt bra besked. Inte förrän tionde intervallen fick jag en snittpuls på min tröskelpuls!

Med det i ryggen bestämde jag att köra maxtestet igår (tisdag). Det gick bra, 365 watt vet jag numer att jag fixar. Inte utan problem, det är ju tufft, men det är aldrig frågan om det ska lyckas eller ej. Jag kör ju 4x4 minuter på 370 watt så att köra 330 watt vila 1 minut och sen 365 watt ska inte vara några konstigheter. Det gick bra även denna gång, sen kommer den intressanta delen, 400 watt rampen.

Resultat

Padilla-test VO2max

Man ser tydligt i pulskurvan att återhämtningen efter 365 watt rampen inte alls räcker till och det är riktigt jobbigt att starta på 400 watt när man inte är tillbaka än, men det heter ju maxtest. Jag gled i alla fall förbi 2:03 minuter som var föregående testvärde (22/1) men sen kring 2:30 började det bli väldigt tufft. 3 minuter var en mental bild jag hade att klara, och det gick det också, sen var det stopp för benen. Slet ur till 3:10 (190 sek), men där var de go´natt.  Jag peakade på en puls av 182 slag eller 97% av max. Benen tar slut innan pulsen hinner maxa ur. För att nå maxpuls skulle jag nog behöva rampa motståndet i sista intervallen från 350 W för att hinna få upp pulsen och sen vrida på 400 watt efter 2 minuter eller så. Men maxpuls spelar ingen roll det är max aerob effekt som är intressant.

Gör jag beräkningarna så får jag
Wmax = 365 + 35*190/240 = 393 watt
VO2max Total = 393 * 0.01141 + 0.435 = 4.92 liter

Sen kommer vi till det fina med dagens test, eftersom jag trimmat ner min kroppsvikt så blir detta en riktigt bra värde för syreupptag per kilo kroppsvikt. Jag vägde idag 66.5 kg på morgonen och 66.1 kg efter testet. Jag vägde 66.6 kg precis innan testet. Jag kommer försöka utgå från morgonvikt för att få det så jämförbart som möjligt. Sen nerverna gör att jag lättar rätt mycket timmarna innan ett test. De tidigare testen jag gjort är vikten tagen efter, vilket skulle gett ett ännu bättre värde idag. Men idag tar jag alltså morgonvikt, särskilt då det var så nära vikten just innan också. Men en vikt på 66.5 kg får jag alltså ett syreupptag på

VO2max = 4.92 * 1000/66.5 = 73.9 ml/(min*kg)

"Detta är ett nytt rekord!"

Mitt tidigare rekord var i juni 2018 då jag fick 71.8 ml/(min*kg). En rätt fin ökning alltså, nästan 3% från ifjol! Jämför jag med mitt test i januari i år (68.4 ml/(min*kg)) så är det en ökning på 8%. Även om jag nu inte klarade en högre absolut effekt än mitt rekord från ifjol, vilket såklart hade varit det bästa. Men det är ju 2 månader kvar till juni då jag gjorde testet 2018, kanske kan utecykling och lite strava-maxningar jaga upp värdet ytterligare, vi får se. Jag är i alla fall väldigt nöjd med kvällens test och ganska stolt över 73.9 ml/(min*kg) på min träningsmängd. Man måste glädjas åt framgångar även små sådana på vägen framåt!

Jag har nu gjort testet 5 gånger:
2019
Padilla-test April 2019 73.9 ml/(min*kg)
Padilla-test Januari 2019 68.4 ml/(min*kg)
2018
Padilla-test Juni 2018 71.8 ml/(kg*min)
Padilla-test Februari 2018 69.6 ml/(kg*min)
2017
Padilla-test November 2017 65.4 ml/(kg*min)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar