torsdag 13 december 2018

FTP-test 2x20 minuter alá Reck

Mattias Reck tipsade om en alternativ variant på tröskeltest mot 20 min all out på sin instagram här om veckan. Såklart något jag ville testa!


Jag ville testa hur den här varianten av test skulle matcha mot mitt resultat från Kompiskampen. Dock var det ju en månad sedan jag gjorde Kompiskampen så det är väl inte ideal jämförelse.

Jag rampade upp under första 20:an och siktade sedan den andra på att träffa FTP, jag ville också få snittpulsen nära min tröskelpuls. Pulskurvan visas nedan.

2x20 minuter leta FTP


Jag gjorde också varvnoteringar under delar av 20:orna för att följa pulsen bättre. Första blev det 12 och 8 minuter medan andra var jag mer vaken så där blir det 2 stycken 10-minuters "varv".


295 watt är min beräknade FTP från senaste 20 min all out, dock var det en månad sen nu, och förhoppningsvis har jag ju blivit bättre på den tiden. Tittar man i tabellen här så ser man att jag höll 297 watt de sista 8 minuterna på den första 20:an och då fick en snittpuls 1 slag över tröskel. Den andra tjugan däremot höll jag 291 watt rakt genom hela och det gav också en snittpuls på exakt tröskel, 167 slag. Det är ju däremot inget direkt problem att ligga något slag över 167 så baserat på det här testet så tycker jag det verkar som 295 är en rätt bra uppskattning av min FTP NU. Även om jag nu landade på 291 watt så det ju bara 1.2% ifrån 295 watt, så det får man väl säga är inom felmarginalen så länge man inte testar på labb.

Detta är ju ett mycket behagligare sätt att testa det måste jag medge men samtidigt är det lite svårare när man ska gå mer på känsla, det bygger på att men vet innan ungefär vad man ska satsa på, men så är det ju också med 20 min all out, man måste sikta på något rimligt. Båda testerna har rätt stort mått av osäkerhet och det är väldigt personligt om just 95% stämmer för mig. För mig verkar det alltså som att 95% av 20 min all out är en liten överskattning, säg att min verkliga FTP för en månad sen (vid kompiskampen) var mellan 285-290 och att jag nu ökat till 292-295 watt. I så fall ska jag vid 20 minuter all out använda 92-93.5% som FTP, vilket verkar rimligt.

Det bästa vore att köra ett riktigt test med laktatmätning på en testanläggning och sedan följande dagar köra ett eget 20 min all out FTP-test och ett eget Padilla-test. Då fick man en väldigt fin data för hur dessa egna testar matchar och man skulle kunna ta fram en procentsats att skala 20 min all out med.

Men vad spelar det för roll i slutändan om jag har en FTP på 290 watt och använder värdet 295 watt istället? Visst tröskelpassen kommer ligga något högre i belastning givet en procent av FTP, men jag tror inte det spelar någon större roll för själva träningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar