fredag 31 augusti 2018

RaceKing vs Rocket Ron/Racing Ralph

Jag har under senaste året framför allt kört på däcket RaceKing protection 2.2 både fram och bak. Detta baserades framför allt på rullmotstånd i kombination med luftkammare och hyfsad punkteringssäkerhet. Först presenterar jag lite skillnader på data för däcken sen längre ned kommer jag till mina erfarenheter som faktiskt överraskade mig själv.

Inlägget innehåller annonslänkar för wiggle, tooorch och cykloteket.

Vill läsa lite mer bakgrund resonerade jag endel kring däck i inlägget Däckval? . Jag motiverar varför jag landade på RaceKing i det inlägget.

Nu ska jag inte köra några fler långlopp i år utan de tävlingar jag har kvar kommer vara mer XC/stig-karaktär. Därför valde jag att byta däck från RaceKing till Racing ralph (bak) och Rocket Ron (fram). Jag valde, som alltid, Snakeskin-varianten som är rejälare mot punka och lättare att stansa. Jag valde också att göra Addix Speedgrip som är deras lite mer "greppiga" gummiblanding för XC. De har också Addix Speed (då med rött streck på däcket), men jag ville hellre ha lite mer grepp nu. Trycket då? Jag brukar köra kring 25 psi (1.7 bar) i bakdäcket och något mindre, 23-24 psi (1.6 bar) i framdäcket.

RaceKing 2.2", Protection 


Racing Ralph 2.25", Snakeskin, TL easy, Speedgrip
Rocket Ron 2.25", Snakeskin, TL easy, Speedgrip
Nedan visar jag data hämtad från
https://www.bicyclerollingresistance.com där man kan göra en jämförelse av de tre däcken jag pratar om.

Jämför man RaceKing mot Rocket Ron så är rullmotståndet 3.9 watt högre vid 25 psi (vilket är ungefär vad jag brukar köra) och en teoretisk åkarvikt på 85 kg. 

Tittar man på punkteringsresistansen så är den klart högre för RaceKing protection.

RaceKing rullar som vi ser 3.9 watt lättare än Rocket Ron i testet och har dessutom högre punkteringssäkerhet.

Som en stor parantes i inlägget så var jag oändligt nära att istället vänta lite och köpa den nya versionen av Racing Ralph tillsammans med deras nya Racing Ray som tagits fram specifikt som framdäck till Racing Ralph.

Nya Racing Ralph/Racing ray
Dessa nya versioner väntas komma i augusti/september och kommer såklart att kosta med än de gamla klassikerna. Jag hade dem i varukorgen och skulle precis checka ut en förbeställning, men 5-600 kr mer för att testa de senaste kändes tillslut inte motiverat då man dessutom inte visste när man skulle få dem, så jag valde att köra på de äldre varianterna som finns till skapliga priser. Jag kanske testar de nya versionen under kommande säsong.

Annonslänkar:
Racing Ralph, Addix Speed, TL Easy, SnakeSkin 2.25/29" (tooorch)
Racing Ray, Addix SpeedGrip, TL Easy, SnakeSkin 2.25/29" (tooorch) 
Rocket Ron, Addix SpeedGrip, TL Easy, SnakeSkin 2.25/29"  (tooorch)
Thunder Burt, Addix Speed, TL Easy, SnakeSkin 2.25/29"  (tooorch)
Maxxis Aspen EXO 29" (cykloteket)
RaceKing Protection 2.2/29" (wiggle)

Nu kommer jag äntligen till själva poängen med inlägget, min upplevelse av skillnaden mellan däcken. Jag har tidigare kört med ra/ro (förkortning för racing ralph/rocket ron) och visste att de hade något bättre grepp än RaceKing, om än med något sämre rull som vi såg ovan. Men jag måste säga att efter att ha varit ut och riktigt gasat på vår XC-bana med de nya däcken så är skillnaden VÄLDIGT stor i kurvgrepp. Mycket större än jag hade kunnat tro. Har inte tänkt att de spelar så stor roll. Men på ställen där framhjulet börjar slira och glida i sidled med RaceKing så kunde jag attackera mycket mer med Rocket ron fram. Bak är de svårare känna lika stor skillnad men jag upplever att däcket följer linjen bättre. Nu när man tvärbyter så förstärks såklart effekten av att man går från ett nött däck till ett helt nytt av en annan modell. Men inte ens när RaceKing var helt nya så upplevde jag de här greppet.

Det är såklart fortfarande ett lätt XC-däck så dra inte för stora växlar på detta. Men just skillnaden var brutal på framhjulsgreppet. Med RaceKing så har de släppt relativt ofta både på grusväg och stig medan Rocket Ron nu kändes mycket tryggare och gick att köra mycket aggressivare och trycka in i kurvorna.

Det var så till den grad att jag ifrågasätter om jag kommer köra RaceKing som framdäck kommande år. Det kanske får bli Rocket Ron fram och RaceKing bak. På XC-lopp kommer jag absolut inte köra RaceKing, men det är synd att det är så väldigt jobbigt att stansa om däcken att man inte alltid orkar byta för ett race fast man kanske borde. På långlopp däremot kanske det ändå är värt att de rullar lite extra lätt, det är ju oftast på slätdraget och grusvägarna jag har de tufft, inte i skogen. Men det är ganska skönt att ha ett tryggt däck när man tar kurvor i hög fart också. Det blev en svårt nöt detta.

Vad har ni för erfarenheter av dessa däck? Vad kör ni för setup?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar