tisdag 15 maj 2018

Nytt FTP-test, 20 minuter maxning på monarken

Här om dagen skrev jag om förhållandet mellan min FTP och min effekt vid maximalt syreupptag, VO2max. Jag insåg då att jag inte testat min FTP sedan i februari, och hade då 288 watt i FTP, men  igår var de dags igen!

Jag har ju i vinter haft som mål att kunna trycka upp min tröskel över 300 watt. Jag räknade baklänges ut att jag skulle behöva leverera en effekt på 300 / 0,95 = 316 watt för att nå det. För att ha lite marginal bestämde jag mig för att sikta på 320 watt. Jag gillar högre kadens och lade 3.3 kg i viktkorgen och skulle alltså trampa 97 kadens i snitt för att nå mitt mål. Skulle de räcka?

Jag körde först en längre uppvärmning, 8 minuter på 200 watt, 4 minuter på 250 watt, sedan 1 minut på 300 watt, 2 minuter vila på 200 watt sedan en minut på 320 watt sedan 5 minuter vila innan jag drog igång. Sen var det bara veva igång.

Pulskurva från FTP-test max 20 minuter. Ny tröskel!
Pulskurva 20 min maxtest

Kändes bra ungefär 3 minuter sen började de bli jobbigt. Efter ungefär 4 minuter var jag uppe på tröskel. Sedan gnetade sig pulsen sakta upp, som vanligt. Efter 10 minuter var det riktigt riktigt jobbigt. Jag låg nu kring 92-93% av maxpuls. Jag visste inte om det skulle gå att hålla hela vägen. De sista 10 minuterna av testet hade jag en snittpuls på 177 (94%) och de sista 5 var väldigt tuffa. Man måste bara acceptera att det är så det känns att ge sitt max, det känns inte som de går. Men det gick! Jag fick en snittkadens på 97 vilket gav 320,1 watt på testet och en beräknad tröskel på 320.1 * 0.95 = 304.1 watt! Med dagens kroppsvikt blir det 4,42 watt/kg. Detta var en ökning av tröskeleffekten med drygt 5 % så jag är helnöjd! Riktigt skönt att det känns som träningen har gett bra utdelning. Nu återstår bara att se vad dessa effektsiffror kan åstadkomma i verkligheten på race!

Nu skulle jag bara att kört en nytt Padilla-test också för att uppdatera min VO2max också inför säsongen, målet där är att komma över 70 ml/kg/min. Får se när de kan passa att köra ett sånt.

Hur brukar er puls ligga under 20 min maxtest?

Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar