måndag 7 maj 2018

Koll på förhållandet mellan din FTP och din VO2max-effekt?

Vet du hur hög är din FTP är i procent av din VO2max-effekt? Förrän jag skrev det här inlägget visste jag inte det.





Jag har hittat en riktigt bra Podcast som heter Ask a Cycling coach. Jag har nu börjat prenumerera på den, men även lagt in drygt 25 gamla avsnitt i min spellista. Bara plöjer avsnitt i bilen på vägen till och från jobbet.

Jag scrollade igenom historiken och laddade ner avsnitt som verkade extra intressanta. Det är 3 coacher från TrainerRoad som svara på frågor från lyssnarna. Coacherna är grymt kunniga och erfarna, två av dem är själva på elitnivå och en av dem är bland de bästa i USA på XC. Det är bara njuta när de svarar på frågor, de är heller inte rädda att lägga ut texten och ger omfattande svar satta i kontext. Svar man kan agera på helt enkelt. Kommer själv att testa skicka in frågor framöver. En hel del frågor blir specifika för TrainerRoad som vilka träningsplaner man ska välja osv. Men accepterar man det så finns det riktigt mycket matig info om cykelträning. Gå in och lyssna ni blir inte besvikna om ni som jag gillar att lära er mer om träning. De tar upp allt från nutrition, tävlingsförberedelser, träningsplanering, pacing, ja allt som rör cykelträning.

I ett av avsnitten jag lyssnade på nyligen så tog de upp vad som är en bra nivå på FTP i förhållande till din VO2max. Intressant tycker jag, jag har nämligen data för att räkna ut mitt eget förhållande.

Schematiskt beskrivning av förhållanden mellan FTP, VO2max och aerobis tröskel.
Visualisering av de olika nivåerna man mäter kondition i.


I mitt senaste Padilla-test så fick jag en Wmax på 385 watt, alltså den effekt jag håller när kroppen levererar maximla mängd syre. Mitt senaste FTP test gav en FTP på 288 watt. Men jag noterar först nu att de var i Januari! Det är ju väldigt länge sedan och den måste jag ju bara uppdatera nu innan säsongen drar igång. Jag får se när det passar att köra en maxtjuga, kommer då satsa på minst 316 watt för att nå en FTP på över 300 watt. Nu är jag rätt sliten så kanske tar det när jag släpper upp träningen lite inför tävlingarna. Hur som helst min FTP blir alltså baserat på mina värden från i vintras

FTP/VO2max = 288/385 = 74.8%.

Enligt Coacherna i podden (och även enligt fler källor) så är 80% ett rimligt värde och kanske 85 om man är elit. Ligger man under 80% så finns mer potential att hämta på tröskeln. Det går att ha så högt som 90% men då är det troligen så att man måste flytta upp sin VO2max för att öka kapaciteten. Har man redan en väldigt hög VO2max så ligger man antagligen nära sina genetiska potential. Det är troligen främst elitåkare som kan ligga så högt som 90%.

Men jag har alltså ganska mycket att hämta utan att egentligen höja min VO2max. Skulle jag ha samma VO2max som nu och ha en FTP på 80% av det så skulle det motsvara 308 watt. En rejäl skillnad! Det stämmer ju såklart väl med mina tankar i inlägget Samma syreupptag men olika kapacitet? Det är dock skönt att få lite siffror att luta sig mot med vad som är möjligt. Så det är bara fortsätta gneta på och fokusera på tröskelarbete. Jag har uppdaterat inlägget Samma syreupptag men olika kapacitet? och mitt populära inlägg Tröskel eller VO2max med den här informationen också nu.

Jag har också lagt till länkar till några intressanta artiklar på området på min sida med länktips.

Hur hög är din FTP i procent av din VO2max-effekt?

Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar