tag:blogger.com,1999:blog-9173905990810027882.post2575700702224644638..comments2023-12-17T09:47:57.794+01:00Comments on Pulskurvan - Träning och tävling på MTB: Elit eller Master?Johannes Sikströmhttp://www.blogger.com/profile/10193350941493182959noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-9173905990810027882.post-62528797709544530672019-07-31T09:40:38.676+02:002019-07-31T09:40:38.676+02:00Ja, men kör man H30 så kör man inte mot de bästa i...Ja, men kör man H30 så kör man inte mot de bästa i din "klass". Eftersom säkert 10-15 stycken som är före i elitklass är också i ålder H30. Så att vinna H30 beror bara på att ingen av de mellan 30-40 år som är bättre har valt att köra den klassen. Vem som helst av dessa skulle kunna välja att köra H30 ett år och vinna allt. Bara kolla SM XCM nu i Ludvika, de 6-7 första är alla över 30. Det är problemet med just H30, den kanske skulle starta på H35 istället.<br /><br />Veteraner tycker jag därför är från H40 och uppåt, och där tycker jag inte man behöver fundera på elit om man inte är extremt bra. Tex Flockhart blir H40 nästa år men med den nivån känns de inte som någon vits att köra H40.<br /><br />jo, H30 får få deltagare eftersom många över 30 också kör elit. Det skulle kunna funka som i USA när man måste samla poäng på lägre nivå innan man får klassa upp sig till elit (de har 5 nivåer, cat 1-5, utöver master). Det skulle också öka prestigen i att köra elit. Nu kan vem som helst bara anmäla sig dit.<br /><br />Det är just det du nämner att tävla mot de bästa som lockar med att köra elit. I H30 kör du aldrig mot de bästa! Du säger att de bästa i H30 i Sverige är toppnivå i världen. Men vilka som är bäst i H30 beror bara på vem som råkar välja att köra H30. Det är det jag känner sänker H30. Men jag vet fortfarande inte. Det är ju rätt roligt att köra för medaljer också, även om dessa medaljer blir lite urholkade av det finns 10 personer som lätt hade kunnat plocka dem om de bara valt en annan klass.Johannes Sikströmhttps://www.blogger.com/profile/10193350941493182959noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9173905990810027882.post-38503761045032442002019-07-31T09:06:12.732+02:002019-07-31T09:06:12.732+02:00Mycket intressanta tankar och funderingar även om ...Mycket intressanta tankar och funderingar även om jag kanske är lite sen på bollen :)<br /><br />Har också funderat mycket kring det här men konstaterat att det är bredden i elit som är för liten och inte veteranerna som är för bra. Sverige är helt enkelt ett väldigt liten cykelnation. De veteraner vi har i Sverige håller dock mycket hög klass och vissa är till och med världsmästare vilket är väldigt imponerande.<br /><br />Jag tror också det är lättare för veteranerna att hävda sig i långlopp än på XCO. XCO kräver ofta mycket mer Explosivitet som veteranerna inte är lika bra på.<br /><br />Personligen tävlar jag gärna mot de bästa i min klass. Hade jag fått chansen att ställas även mot en världsmästare i h30 hade jag tyckt det var roligt även om jag åkte på stryk så det bara visslade om det. Detta för då vet man vad som krävs. Tror också alla skulle få en mer realistisk bild över deras egen förmåga och nivå.<br /><br />Klart man hör folk som i uppgivenhet klagar på att de bästa borde köra elit. Tror det helt och hållet beror på att de tycker sig träna så hårt och mycket de bara kan men fortfarande inte har en chans.<br /><br />Ser vi till de som tävlat i h30 i år så är de främsta Midelf, Bohman, Ringvall mfl säkerligen på en nivå som är top 10 om inte top 5 i världen just nu i vår åldersklass. Varför ska de då köra elit där de sett till världseliten inte ens platsar bland topp 100-200?<br /><br />H30 är också en klass som allt för ofta tidigare år dragits med väldigt få startande. Oftast under 10 på XCO race! I år har det sett annorlunda ut vilket är väldigt roligt. Men det är också en klass som ligger i gränslandet till Elit. Flera av de absolut bästa i världen hade fått köra i klassen. Men hur skulle man begränsa det? Med att man bara får träna x antal timmar/vecka månad? Eller att man måste jobba minst x antal timmar/månad? Nja det fungerar nog inte…<br /><br />Personligen hade jag hellre varit bland de bästa i h30 än utfyllnad i elitledet men du gör som du vill :)<br /><br />Tror även flera som idag kör Elit hade mått psykiskt mycket bättre om de hade gått ner till H30 istället för att bara harva på och klaga på det ena och det andra tävling efter tävling. För fasen cykling och tävling ska i första hand vara kul!<br />Cykelandreashttps://cykelandreas.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9173905990810027882.post-82647670338941893482019-07-12T23:32:51.667+02:002019-07-12T23:32:51.667+02:00Ja, jag hoppas jag lyckas hålla nivån på träningen...Ja, jag hoppas jag lyckas hålla nivån på träningen så de känns görbart till nästa år. Jag håller med det är väldigt beroende på vilka som kommer på just det racet och är det 5-6 stycken är de ju inge kul. haha, ja H40 det är ingen lek=)Johannes Sikströmhttps://www.blogger.com/profile/10193350941493182959noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9173905990810027882.post-5196951342786175552019-07-12T17:01:53.903+02:002019-07-12T17:01:53.903+02:00Tycker du ska satsa på att köra elit! :) Veterankl...Tycker du ska satsa på att köra elit! :) Veteranklasserna finns ju kvar att gå tillbaka till senare, blir ju lite nu eller aldrig. Kapaciteten att hävda dig skapligt även med de allra bästa verkar ju onekligen finnas där och din utvecklingskurva verkar ju inte ha stagnerat än, så om motivationen finns tycker jag du ska försöka. Sen tycker jag det trista med H30-tävlingarna i speciellt XCO är att motståndet är väldigt varierande och att det i vissa tävlingar är väldigt få startande. Lite får jag känslan att det kanske vore bättre att inte ha nån H30-klass, eller ändra till H35. Skulle nog höja statusen på elitklassen också. Men va fan, en annan blir ju H40 nästa år, så då får man tuffare konkurrens oavsett :)Tomas Karlberghttps://www.blogger.com/profile/10538116270065495270noreply@blogger.com