måndag 23 september 2019

Laktatmätare?

Jag har länge funderat på att skaffa en laktatmätare. Det vore otroligt roligt att få bättre koll på sin egen fysiologi och kunna göra bättre tester hemma.

Om det bara var själva mätaren skulle jag inte tveka faktiskt. Den jag funderar på heter Lactate Scout och kostar väl kring 4500 kr. Problemet är att mätstickorna kostar kring 25-30 kr/st. Ska man alltså göra ett test med 4-5 mätpunkter kostar det 100-150 kr per gång. Gör man ett test 2-3 gånger per år och slipper göra det på klinik så räknar man ändå hem det ganska snart. Men för att träna upp handhavande samt få bra koll på mina nivåerna så måste jag köra ett antal test och även att mäta under vanliga tröskelpass för att få en känsla för det hela.

Jag tror kanske inte jag blir så väldigt mycket bättre av att göra dessa mätningar egentligen. Den största anledningen skulle vara för att det är roligt helt enkelt. Men nog vore det intressant att verkligen hitta den nivå där man kan hålla ett stabilt arbetsklimat i muskeln. Jag tror nog det skulle kunna justera effektzoner för intervaller lite.

Hade man bara ett gäng man kunde köra tester med/på så kanske de gick att finansiera/motivera inköpet! Jag får se hur jag kör. Beroende på vad det blir för cykel nästa år så är det troligen så att jag behöver en ny effektmätare också, och det är ju ungefär samma pengar. Men det är klart något att göra vintern roligare är inte så dumt =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar