tisdag 6 augusti 2019

Inför Cykelvasan 2019

En vecka kvar till spektaklet i dalarna, Cykelvasan.

Ifjol visste jag ingenting, i år vet jag lite mer vad jag har att vänta mig. Hur banan ser ut och hur allt runtomkring fungerar med bussar och ingen uppvärmning osv.

Jag körde i fjol på 2:55 och blev 135:a. Jag har egentligen inte något stort mål med årets lopp. Det är nog faktiskt de lopp jag kör mest för att det är roligt med stämningen. Pappa ska också köra i år vilket blir roligt. Loppet kunde inte passa mig sämre (hög hastighet, otekniskt och stora grupper) vilket gör att jag inte direkt känner någon trygghet i min förmåga just i detta lopp. Inte heller något större krav på resultat. Men jag vill vara totalt slut när jag når Mora, that's it.

Det vore ändå kul att komma in under 2:50. Baserat på mina ökningar i effektsiffror och varvtider så är det absolut inom räckhåll. Men mycket(allt) beror på hur man lyckas positionera sig den första halvtimmen eller så.

I år startar jag i startled 1 vilket gör att det är 300 personer färre att passera, skönt. Eftersom jag kommer från mora med buss på morgonen hamnar jag dock troligen längst bak i fålla 1, dvs 300 pers framför. Med ett löst tidsmål på 2:50 så borde också en placering topp 100 vara rimligt. Men då ska man alltså i tumultet i början lyckas passera 200 åkare och hamna i en lagom stark grupp. Helst skulle jag vilja hamna i en grupp som är lite för stark så jag riktigt får slita för att ligga på med hjul och kanske får släppa sista 10 km och köra själv eller med någon annan som får ge sig. Då vet jag att jag fått ut allt som gick ur kroppen. Det sista jag vill är att det blir som ifjol att jag hamnar i en enorm grupp där farten blir för låg, men det ändå är hopplöst att försöka köra ifrån gruppen. 

I mål efter Cykelvasan 2018

1 kommentar: