fredag 30 augusti 2019

Inför BikeBoost MTB

I helgen är det en av de sista tävlingarna för året, BikeBoost i Umeå har mycket rolig bana och det ska bli kul att köra den igen.

Jag har inte tävlat sedan Cykelvasan och det ska bli roligt med ett riktigt MTB-race med rätt mycket stig. De verkar jobba en hel del med stigarna på I20 så det blir säkert en del nya stigar, bansträckningen är i alla fall något förändrad, även om många delar säkerligen är på samma ställen. Spelar ingen roll, inte som att jag kommer ihåg några hinder eller linjer. Men de brukar gå bra ändå. Bara ta rygg på Enberg som kan banan så får man nog ett bra spår.

BikeBoost MTb 2018

Då det börjar vara slutet på säsongen så har ju den där viljan och begäret att plåga mig själv mattats av något. Jag orkar inte köra de där längre hårda passen utan lever lite på den form jag redan har. Jag hade precis samma feeling förra året vid BikeBoost och när de väl avgjordes i banans enda ordentligare backe så hade jag inte riktigt skallen. Det ska jag undvika i år utan det blir att tagga till och se till att inte släppa förrän jag är totalt död den här gången. Kommer attacken i en backe är de ju "lugnt" men det känns som de åkstarka killarna gärna attackerar på platten längs någon grusväg och då blir det slitigare. Dumt att avslöja sina svagheter på förhand, men det känns som vi har rätt bra koll på varandra här i Norrland ändå. Man börja ha en känsla för olika åkarens styrkor och svagheter. Sen har jag ju tjatat i bloggen om att jag gillar backar och stig och inte lättåkt, så de kan ingen ha missat.

Alla har nog inte anmält sig än, men Enberg, Knutsson och Blom ska troligen köra från Team Hi5 OIK Elit, deras uppsnack kan man läsa här . Utöver dem blir Marcus Dorsch farlig, han har haft grym form men haft otur med "mechanicals" på några race så där finns troligen bra revanschbegär i benen. Sen vet jag inte om Brännlund kommer, även han har haft otur på sina race och han är alltid farlig om han står på startlinjen, särskilt om det vankas spurt. Bland dessa namn, om jag får lägga till mig själv också, tror jag vi har vinnaren 2019. Jag var 4:a i fjol och siktar absolut på pallen i år, men framförallt vill jag vara riktigt ordentligt slut när dammet har lagt sig efter målgång.

En liten joker i leken är att vissa kör Glassbonden Gravel Challenge, grusvägsrally 58 km, dagen innan, blir det hårt och ryckigt så kan det bränns lite på benen till dagen efter. Jag får hålla tummarna att så blir fallet :)

Jag noterar också på bilderna från förra året att jag hade en premium-mustasch, hmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar