torsdag 27 juni 2019

En katt bland hermelinerna...

Dags för Obbola Challenge på Lördag! Den är inte så långt i tävlingstid, troligen strax över 2 timmar med nya förlängningen, men då det är så mycket stökig stig brukar jag vara helt slut i kroppen då man aldrig kan slappna av utan hela tiden måste jobba aktiv på cykel i och ur sadeln.

Man har också väldigt lite nytta av att ligga bakom utan alla får i princip göra sitt eget jobb. Men visst är det en viss mental fördel att bara bita sig tag i ett hjul jämfört med att själv hålla uppe farten. De ska i år ha lagt till 5-6 km grusväg och där blir det kanske lite möjlighet att hjälpas åt med dragjobbet. Men det beror på om det är en lång sträcka eller om det är utspritt på flera mindre sektioner. Är det kortare bitar brukar det mest bli som en kort vila där alla passar på att dricka innan nästa stig. Banan är lite både och för mig. Jag gillar ju att det är mycket stig och inte så mycket lättåkta partier som premierar åkstyrka. Samtidigt är det en mycket platt bana utan några större backar att prata om. Så det mesta handlar om att orka hålla en hög fart i stök, där tror jag nog att det kan vara en liten fördel att vara lätt också. Det är mindre energi i att flytta en lättare kropp runt cykeln. Umeåborna har annars en rätt stor fördel av att kunnat träna på banan, då detta är en bana där smarta spårval kan spara mycket energi. Jag tycker det är svårt avgöra vem bland topp 10 som är är mer eller mindre tekniska. Alla kan i princip köra lika fort på platt stig, det är bara frågan hur mycket energi det kostar och därmed vem som orkar längst.

Vad tror jag då? Ja, Team Hi5 mannar upp ordentligt med hela laget på plats. Därav att jag känner mig som en katt bland hermeliner. Jag utgår från att hela norrlandseliten är på plats, förutom Samuel Brännlund som laddar för EM i långlopp i Norge. Förutom Team Hi5 så är också Team UV troligen på plats och där har ju Marcus Dorsch varit starkast i år, med flera av de andra som också gjort bra lopp. Så några är vi väl som borde ha möjlighet att ställa till med något.

Redo för race!

Jag ska i alla fall göra allt jag kan för att det inte ska få bli en hel Team Hi5-pall i år, det är ju inte roligt! Men Blom känns som solklart favorit, han har varit grym i år. Bara sätta sig på hans hjul och så tugga taggtråd så länge det går. Taktiken blir väl som vanligt att bara försöka hålla sig långt framme så länge som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar