onsdag 14 november 2018

Intervaller - Baseline tester - FTP-test (tröskeleffekt) [Inläggsserie]

I den här inläggsserien kommer jag i detalj att beskriva några av de intervallpass som jag tycker bäst om själv och som jag använder som grunden till min vinterträning. För att ni som läser ska kunna implementera dessa själva är det några saker man behöver ha koll på för att kunna styra effektnivåerna så bra som möjligt. Jag får en hel del frågor om pulsnivåer, effekt och annat så därför tänkte jag skriva ner lite grundläggande grejer att kunna referera till framöver.

Allt eftersom jag skrev och skrev mer på det här inlägget så blev det tillslut så långt att det blev för häftigt att ta allt i ett inlägg. Jag kommer därför släppa 3 inlägg med Baseline tester, innan själva intervallpassen börjar komma ut.







Jag refererar i kommande inläggsserien "Intervaller" ofta till FTP (Functional Threshold Power) eller tröskeleffekt på svenska. Kärt barn har många namn. Nedan presenteras grundläggande tester man kan göra för att bestämma sin tröskeleffekt. Inget av det jag beskriver i det här inlägget är mina egna idéer utan allt är etablerade metoder.


FTP-test - Tröskeleffekt


Det viktigaste värdet för att styra sin träning är tröskeleffekten. Det är den effekt man kan hålla under 60 minuter om man gör en maximal insats. Ska man alltså testa enligt definitionen, vilket är det enda 100% korrekta sättet, så är det 60 minuter all out som gäller. Det är däremot väldigt slitsamt och inget man vill upprepa särskilt ofta. Därför gör man oftast en kortare version som ger en uppskattning av FTP som duger för de allra flesta. Man kan också testa sig på klinik för större precision, men oavsett lär man vilja ha ett eller flera test man kan köra själv hemma för att följa utvecklingen. Tänk på att göra detta test när du är relativt utvilad. Gärna mot slutet av en återhämtningsperiod.

Det föreslås här två sätt att testa detta. Det kan vara svårt att veta hur hårt man ska satsa första gången man gör testet. Därför att det ganska bra att räkna med att göra testet minst 2 gånger. Jag rekommenderar att utföra testet enligt metod 1 eller 2, helst båda. Men man kan också testa den tredje metoden för att jämföra värdena. Alla metoder har för- och nackdelar.

Metod 1 – 60 minuter test
Det enda 100% rätta sättet att utföra testet. Ge allt du har över 60 minuter. Din snitteffekt är din FTP givet att du tagit ut dig totalt.

Värm upp ordentligt i 15-20 minuter där 3-5 minuter ska vara riktigt hög jämn effekt så kroppen verkligen är redo. Rulla sedan lätt i 5 minuter innan själva testet börjar.


Enda nackdelen med detta test är att det för många upplevs otroligt jobbigt att köra 60 minuter all out.

Metod 2 - 20 minuter All out (det vanligaste sättet):
Värm upp ordentligt i 15-20 minuter där 3-5 minuter ska vara riktigt hög jämn effekt så kroppen verkligen är redo. Rulla sedan lätt i 5 minuter innan själva testet börjar.

Testet går ut på att göra 20 minuter så absolut hårt som bara fysiskt möjligt. Använd LAP/VARV-funktionen för att i efterhand kunna titta på snitteffekten under dessa 20 minuter.
Tänk på att inte gå ut allt för hårt. 20 minuter är länge när man ligger nära gränsen. Efter 10 minuter ska de däremot i princip kännas som att det inte kommer att gå hela vägen.  De sista 5 minuterna ska vara otroligt ansträngande och här ska man köra så hårt som möjligt, nu behöver man inte spara utan kan tömma allt som finns i kroppen. Det är inte ovanligt att snittpulsen för de 20 minuterna hamnar kring 91-93% av din maxpuls (nästa inlägg i serien går igenom hur man tar reda på max- och tröskelpuls).

Beräkning
Ta 95% av snitteffekten under dessa 20 minuter för att kompensera för att det bara var 20 och inte 60 minuter. Säg att snitteffekten i testet var 280 watt. Tröskeleffekten, FTP, blir då FTP = 280 * 0.95 = 266 watt. 



Det är punkten Anaerobic Threshold (LT) man vill bestämma. 
Ett exempel där jag själv kört detta test är Kompiskampen 20 minuter max ftp-test.

Metod 3 – Ramptest
Ett alternativ som för vissa upplevs som mindre ansträngande är ett ramptest. Jag skulle primärt se detta som ett kompletterande test. Det kan vara intressant att jämföra resultatet mot metod 1. Fördelen med detta test är att det inte kräver någon ”pacing” utan man kör tills man inte orkar mer. Det kan därför vara enklare när man inte vet sin FTP. TrainerRoad använder t.ex. detta test för FTP.

Värm upp på samma sätt som för Metod 1 och börja sedan cykla på 150 watt. (Vet du med dig att du troligen har en FTP närmare 300 watt så kan du istället börja lite högre, säg på 200 watt.)

Cykla 1 minut på din starteffekt och öka sedan effekten med 20-25 watt varje minut. 20 watt om du är relativ nybörjare och inte testat tidigare, 25 watt om du är van vid testet och vet att du troligen har en något högre tröskel. Väljer du däremot t.ex. 20 watt så ökar du 20 watt under hela testet, man tar lika stor steg genom hela testet.

Fortsätt öka effekten varje minut tills du inte klarar att cykla längre. Det är väldigt viktigt att du verkligen pressar dig maximalt. Det blir bara verkligt jobbigt de sista 2-4 minuterna så se till att  verkligen pressa dig på slutet. Notera hur många sekunder du klarar in på sista rampen.


Beräkning
Din beräknade FTP är 75% av den högsta snitteffekt du lyckades hålla under en minut, RMPmax (Ramp Minute Power).

RMPmax = Wramp + Wsteg * (t/60)

där Wramp är effekten på din sista hela ramp. Wsteg är effektökning mellan varje ramp och t är tiden du klarar på din sista ramp.

Säg att du använder 20 W steg och klarade hela rampen på 320 W och 20 sekunder in på 340 W. Din maxeffekt blir då:

RMPmax = 320 + 20 * (20/60) = 327 watt

Din FTP uppskattas vara 75% av RMPmax, alltså i exemplet 327*0.75 = 245 watt. Siffran 75% är en uppskattning som inte nödvändigtvis stämmer exakt för alla, så metoden har viss osäkerhet (på samma sätt som siffran 95% vid ett 20 min test inte heller nödvändigt vis stämmer för alla). FTP på 245 watt skulle genom att räkna baklänges innebära att man borde klara en effekt på 245/0.95 = 258 watt på sitt 20 min max test enligt Metod 1, vilket är rimligt. 

RMPmax är också en bra uppskattning av din VO2max effekt, dvs den effekt du kan leverera när ditt syreupptag slår i taket. Mer om VO2max kommer jag till i kommande inlägg.

Jag har själv aldrig testat ett ramptest utav den där modellen, utan jag brukar göra ett Padilla-test. men det fokuserar itne på FTP utan på VO2max. Återkommer till det i kommande inlägg.

---

Med dessa tester kommer man otroligt långt i att följa sin egen utveckling och hitta nivåer att styra träningen utifrån. Bara iväg och gasa!



6 kommentarer:

  1. Du glömde det enklaste men viktigaste testet för FTP: 60min all out på plan landsväg, det ger ju ditt "Riktiga FTP". Många faller utanför normalfördelningen gällande 95% av 20 min eller testet som är 90% av snittet av 2x8min all out. Kolla på youtubekanelen "Fast fitness tips - Cycling Science" där dom redogör för felmarginaler av testerna. Finns även en skön pod från FasCatCoaching ang träningszoner där dr. Seiler (gjort mycket forskning på uthållighetsidrottare i Norge) menar att 60min är det enda testet för att se sin verkliga anaeroba tröskel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, svårt att hålla med om att jag glömmer det. Läser du hela texten så står det: "Ska man alltså testa enligt definitionen, vilket är det enda 100% korrekta sättet, så är det 60 minuter all out som gäller."

      Jag vet att det inte är perfekt med dessa förenklingar men det duger gott för de allra flesta att styra träningen utifrån. Har faktiskt precis börjat lyssna på fascat, blir intressant när jag kommer till det avsnittet.

      Radera
  2. Slarvigt av mig att missa det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara, jag uppskattar att folk funderar och kommenterar. Jag såg de youtubeklipp du refererade till men tycker han missar lite i sin analys. De allra flesta har aldrig gjort en 60 min all out utan har fått sin maximala 60 min effekt under någon tävling eller ett hårt träningspass men det är långt i från säkert att de då försökt maxa just en timme. Så det blir inte riktigt rättvist att jämföra som han gör med datat. FÖr att verkligen säga något om relevansen skulle samma person vara tvungen att testa båda metoderna under en och samma vecka och så jämföra de resultaten, sen göra det för ett par hundra pers.

      Sen spelar det ju ingen roll om det är just FTP enligt definitionen man får fram exakt, det spelar ju ingen roll om den är 10 watt hit eller dit beroende på vilken testmetod man använder. Det viktiga är att man får effektsiffror att basera sin träning på, och för det duger de flesta förenklade metoder tror jag.

      Radera
  3. Har du någon Garmin-enhet som estimerar FTP, och i så fall, hur off emot din faktiska test är dem?
    Frågar gäller egentligen också VO2max, som de flesta moderna Garmin-produkter kalkylerar om de får puls och kraft ihop med din profil.

    Strava och Garmin's effektkurva är tex inte överens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör med en Edge 520 och jag tror den ska uppskatta både FTP och VO2max. Men dessa uppskattningar stämmer sällan något vidare. Man gör bäst i att itne lita på dem utan göra sin egna tester och bedömningar. Min VO2max från Garmin är 69 ml/kg/min och jag skulle tro att den är rätt inom +- 8% eller nått sånt. Dvs min verkliga skulle kunna vara mellan 65-75 typ. För FTP verkar den inte tagit fram någon uppskattning än, den har bara stått på det jag skrivit in.

      Både strava och garmin är rätt dåliga på att hantera och analysera data på något mer sofistikerat sätt. Det är dör jag nu börjat använda Golden Cheetah.

      Radera