torsdag 2 augusti 2018

Distansrekord och förderedelser för Cykelvasan

Sen SM har jag tränat på rätt bra, fått in några bra distanspass och även lite fart.

Första veckan efter SM var vi i Åre och där blev det flera fina pass, snacka om att det finns backar där! har en vän som bor där och han gav tips om de finaste rundorna i närområdet till Åre. Blev 2 fina cykelturer med mycket läckra stigar, körde ganska lugn dessa pass. Sen en dag när familjen skulle upp på åreskutan så passade jag på att springa Åre Vertical K-banan. 1000 höjdmeter på 5 km löpning. Det var en riktigt häftig upplevelse att ta sig upp så brant, det tog ungefär 56 minuter så det blev en hård timme in på kontot samtidigt.

Toppen av Åreskutan.


Sen på vägen hem från Åre så havererade vår bil som fick bogseras till närmsta verkstad för att där lämnas i "akutkön". Vi fick tag på den sista hyrbilen i hela Östersund och tog oss hem tillslut, efter en lång dag. Bilen är kvar där ännu och vi håller på se hur det ska lösas, troligt kommer motor eller minst toppen behöva bytas. Tar en del energi från livet i övrigt och träningen i synnerhet, men försöker inte grubbla för mycket.

Ett inlägg delat av Johannes Sikström (@pulskurvan)


Sen vi kom hem till Skellefteå igen har jag kört lite mindre tekniskt än vanligt för att fokusera mer på att trampa "slätdrag", som behövs för Cykelvasan. Ett pass som bet riktigt bra var 2x25 minuter tröskelintervaller på landsväg med MTB. Det är relativt platta sträckor och då jag inte har någon effektmätare kan jag bara meddela hastigheten, 34 km/h i snitt blev det på intervallerna ungefär, vilket för mig är snabbt på mountainbike. Ifjol då jag körde 50 minuter tempo på samma sträcka låg jag strax över 32 km/h. När det är landsväg måste man som hela tiden påminna sig att trampa på, känns mer naturligt att ta i mycket i skogen av någon anledning.

Igår åkte vi till Lycksele för att hälsa på familj och ha lite semester. Jag passade på att cykla hela vägen, vilket blev ett nytt rekord i sträcka för mig på cykel. 159.4 km på mountanbike.



Hade med bra med energi, ungefär 60 g/h. Fick stanna och fylla på vatten halvvägs. Första 4 timmarna var inga problem sen sista två blev lite jobbiga förstås. Sista 5 milen var de ganska trög motvind också så psyket fick testas lite. Det var också förrädiskt mycket backar på slutet. Det känns att jag inte är van den här typen av volym. Fick också rejäl träsmak i baken, de var nästan värst med hela passet. Ni som kör långpass, får ni också det eller bör jag kika efter en annan sadel?

Ikväll blev det lite gasa längs favoritstigarna i Lycksele, stigarna jag vuxit opp på. Klämde in mig på ett delat KOM på en stig och på finaste stigen kröp jag upp från 4a till 3a, och putsade mitt eget rekord med 12 sekunder. Men jag var rätt trögstartad efter gårdagens volymchock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar