lördag 18 augusti 2018

4x8 min på 300 watt och ett hårt långpass

I början av veckan dammade jag av en löppass med intervaller. Jag har ju haft en tanke om att jag vill springa milen under 40 minuter.

Jag är ganska övertygad att jag har motorn för det. Men benen tål ju inte farten när man aldrig springer. Jag sprang i början på veckan på löpbana och gjorde 3x2000m i 3:50 min/km. En lagom racefart för att ta milen under 40 minuter med lite marginal. Det gick ganska bra men visst måste jag driva på för att hålla farten, men 5 varv på banan var inga större problem, joggade hem sen och det blev totalt 11 km löpning. Men mina vader har sedan dess varit totalt förintade! På gränsen att de känns som det är någon medicinskt. Jag har haft ont i höger vad på natten om jag råkat spänna den på fel sätt. Och de gör fortfarande flera dagar efter löppasset ont att gå ned för trappan. Kanske blev någon mindre hälseneinflammation. Det känns ungefär som man satt motorn från en WTCC-maskin i en gammal folkrace-kärra och så bara kört fullt ställ tills chassit rasat. För rent konditionsmässigt var det ju som vanliga tröskelintevaller, med en tid under 8 minuter per intervall, och bara 3 stycken. Jag tror att om jag ska kunna vänja benen tillräckligt att inte bli helt förstörd av 10 km måste jag ta några fler kanske ännu lugnare pass. 2x2000m 4.10 min/km kanske? Hade annars tänkt öka eftersom med 4x2000, 5x2000, 3x3000, 2x4000, 2x5000 och sen gått på 10 km. Får se hur det blir, blir nog lugnt fram tills nästa cykeltävling i alla fall, vill inte blev helt krossad i vaderna.

Jag fick faktiskt på cykelvasan på vid 2 tillfällen en sprättande sten av "äggstorlek" precis på vristen, på exakt samma ställe. De gjorde ganska ont, men var inget jag tänkt på efter loppet, jag funderar dock nu om det spelade in lite i vadernas status efter löpningen, kanske.

Annars i veckan var jag ute och reka lite nya stigar, det är alltid kul, och perfekt för lugna pass då det inte är viktigt att hålla tempo. Då kan man stanna och filma lite och klättra upp med cykeln i torn =)



Sen blev det ett pass 4x8minuter på 300 watt. Satt fint men var väldigt varmt i källarn. Har beställt en ny fläkt med dubbla effekten mot den jag har nu så det blir skönt i vinter.

Sen blev jag inspirerad av Erik Wickström (skidåkaren) som sitt inlägg Det hårda långpasset  beskrev ett tufft pass. Passet ser ut enligt:


  • 30-90 minuter lugnt
  • 75 minuter tävlingsfart
  • 10 minuter så snabbt det går
  • 30 sekunder maxspurt
  • 5 minuter nedvarvning
Ett riktigt tufft pass där man får se till att göra med energi så man orkar hålla intensitet. Jag testade detta igår och körde då lugnt 1 h, sen hård 1 h, sen 10 min maxning. Ett riktigt bra pass som jag kommer försöka använda mer, i olika versioner. Man justerar längden själv. Att göra det ännu länge gör det mer långloppsfokuserat. Jag passade på att köra detta hårda pass då jag planerade att ta en vilodag dagen efter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar