torsdag 5 juli 2018

3 pass på Lindingöloppet MTB-bana

I veckan har vi varit på semi-semester på Lidingö. Semi för att min fru har jobbat på deras kontor i Stockholm medan jag varit pappaledig med Sam. Vi är husvakter åt en släkting som bor i ett nybyggt dräparhus på Lidingö. Så lyxigt värre!

Jag har i veckan därför passat på att kolla in Lidingöloppet MTB-bana.

Första passet blev bara ett lättare fartlekspass där jag letade åt banan och rullade runt lite. Mest för att komma igång efter Obbola Challenge (Läs race report här) helgen innan. VI har haft kanonväder så det var riktigt skönt att åka ut och glida runt.

Cruisar längst Lidingloppet MTB. Just är är jag dock utanför banan.


Sen har jag fått mitt team-kit nu och det är riktigt snyggt och passade som ett smäck, alltid jobbigt om de blir för "baggy". Hjälmen är Sweet protection Falconer och kläderna är från POC. Får återkomma när jag kunnat ta nå riktiga bilder. Sen ville jag inte köra och skita ner tröjjan nu innan söndagens race.

Sen i tisdags så blev det ett hårdare pass. Körde tröskelintervaller längs banan. Lite svårt att hålla tempot när man ibland måste stanna och kolla vägen. Men det funkade jättebra att ladda in banan i min Garmin Edge 520. Jag tog Henrik Öijers tävlingspass från Lidingöloppet MTB 2017 från strava och sparade det som en bana/rutt. Sen överförde jag den till Garmin och sen funkade det jättebra att köra längs den i skogen. Den säger till när man ska svänga och om man kör fel osv. Drar rätt mycket ström men funkar skitbra, går köra rätt fort för man ser i förväg när de kommer kurvor.

På det passet blev det några maxningar i backar som jag inte kunde låta bli också. Bland annat en liten slalombacke de hade där.


Där lyckades jag även klämma till med ett KOM, slog det med en sekund! Men såg att jag kört lite fel så tänkte nog återkomma och sätta en tid som är något att bita i för efterkommande.

Körde även ett annat segment som jag scoutad dagen innan. Även där lyckades jag knipa KOM och i ganska celebert sällskap! Superhäftigt!

Lyckades knipa ett KOM framför Sverigeeliten =)
Såklart stor disclaimer på att deras tider är gjorda mitt i ett långlopp, jag har inte fått storhetsvansinne. Men jag tycker ändå det är häftigt! Steg 1 är ju att kunna cykla nog snabbt överhuvudtaget (done!), steg 2 är att kunna göra det en längre tid. Steg 3 är att lägga på alla attacker och korta maxningar som sker där framme.

Kvällens pass blev ett tömningspass inför Mörksuggan på söndag. Ville också köra klart de delar av MTB-banan jag inte hunnit med tidigare kvällar. Jag försökte köra en jämnt och hårt tempo, men inslag av attacker/maxningar. Bland annat återbesökte jag slalombacken och klämde till med två KOM, dels på det upp till toppen där jag gjort de onödigt svårt dagen innan, men nu också på bara den raka branta delen, 20% lutning. Även där framför en del storåkare!

Reppar hemmaklubben Skellefteå AIK Cykel då jag inte vill skita ner team kitet =)

Generellt hade jag svårt att få upp pulsen idag, det gick tungt att komma upp mot tröskel. Draget i backarna var helt okej, som tiderna visade, men jag fick ingen vidare tid i Zon 4-5, kanske 25 minuter totalt på 1:40 cykling. Så det var lite segt. Men jag körde också med enbart en flaska (6 dl) vatten utan någon energi. Jag var också väldigt seg när jag åkte iväg. Jag hade varit nästan hela dagen på stan själv med Sam, det är roligt men energikrävande. På vägen hem på lidingöbanan (tåget) så var jag så nära att somna =)

Nu har jag testkört alla delar av Lidingöloppet MTB och det är en väldigt fin bana, otrolig snabb, mycket korta spurtbackar. Kunde jag välja cykel skulle jag köra hard tail alla dar i veckan, det var typ 1-2 ställen där jag öppnade upp dämpningen helt. Resten körde jag på helt eller halvt låst.

Nu blir det vila imorgon och sen åker vi till Norberg och där blir de väl ett kort väckningspass sen åker vi tidigt på morgonen upp till Rättvik på söndagen! Hoppas vi ses där! Kom gärna fram och hälsa om någon läsare skulle känna igen mig!

Kolla Tömningspasset här:








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar