tisdag 5 juni 2018

Väckningspass och kamp om KOM

ikväll blev det ett snabbt väckningspass, och jag tog mig inte ens ut, det blev monark!

Lillkillen har som sagt varit förkyld och jag är lite nojig att jag har fått nån släng av det. Därför ville jag köra på monarken ikväll så jag kunde känna på kroppen på exakta effektnivåer som jag vet ungefär hur de ska kännas.

Det blev 2x8 minuter på ~285 watt och 2x1 minut på 450 och 400 watt. Bara lagom för att få köra lite tröskel och lite anaerobt utan att stressa kroppen så mycket OM jag skulle ha något i kroppen. Kändes inte värst men heller inte klockrent, kan va någon liten släng av det men har inte ont i halsen och snorar inte. Det är i alla fall inget jag tror påverkar förmågan nämnvärt för endurotävlingen imorgon.

Men jag är lite nervös att det kan slå lite hårdare på Kraftloppet på lördag. Hoppas de hinner ge sig så jag får ha huvudet med från start och inte tvivla på kroppen. Kommer ju garanterat gå galet hårt i början och då vill man inte behöva hålla igen allt för mycket.

Sen har min klubbkamrater vaknat på krigsstigen när det kommer till KOM på strava i år. Det går inte en dag utan att någon är ute och drämmer till med något KOM här och där. Det är grymt kul! Man måste verkligen förtjäna sina KOM nu, och då känns de också mer värt om man lyckas få dem. Men jag blir lite stressad när man tappar flera på en kväll :) Samma kväll jag fick punka och promenera hem hade jag tappat 3-4 KOM när jag kom hem, den kvällen var jag riktigt grinig. Jag har en lista på typ 15-20 segment där jag under sommaren vill ta mina egna PR och på de flesta vill jag också ha KOMet. Jag har väl stökat undan 5-6 stycken och har resten kvar. Men nu när andra starka cyklister är ute och jagar KOM så växer listan mer än den krymper ibland =) Jag har väl hyfsad fart just på segment, men jag blir lite nervös inför de längre loppen då flera av dem i klubben jag slåss om KOM med har högre träningsvolym än mig så finns risk att de har bättre tålighet för hårt tempo under längre tid. Men det är ju roligt att man kan va konkurrenskraftig på ganska beskedlig veckovolym, även om jag i år tränat klart mer än i fjol. Jag är också klart starkare än i fjol, vilket var ett av mina stora mål för året! Så man får vara lite nöjd också, även om det är lätt att hela tiden titta uppåt vart man inte är ännu. Sedan jag kunde ta fram cykeln har jag legat mellan 5-9 timmar per vecka.

När man har 2-4 segment i samma område så har man ett stenhårt intervallpass klappat och klart. Det blir inte den effektivaste träningen eftersom man ger allt på första, allt på andra osv vilket gör att man tappar effekt mot slutet av passet. Optimal träningseffekt får man ju vid högsta möjliga genomsnittseffekt över alla intervaller. Så blir det inte när man maxar varenda en. Dessutom blir det svårt att ta flera på en kväll. Många segment är ju typ 1.5 - 4 minuter och framför allt i den kortare delen av det spannet (anaerobt) blir man ju otroligt sliten av att maxa. Men som vi har sett i populära inlägget Vad krävs för att vinna i långloppscupen? så är det exakt den typen av kapacitet som krävs för att vara riktigt stark. De killarna i toppen där skulle ju kunna rensa upp varenda KOM i hela Skellefteå på ett pass, just eftersom de tål tid över tröskel så bra. Sen hjälper det ju till att ha en tröskel en bra bit över 5 w/kg. Det ser man också när man kör segment på just Kraftloppetbanan där eliten kört i sin tävlingstempo, dvs typ tröskel så ligger de på ungefär samma tider som jag gör när jag maxar över en kort sträcka. Nu i år är jag precis så att jag kan slå deras tröskelfart om jag ger allt. Det stämmer ganska bra med siffrorna, de har tröskel kring 350-380 watt och det är en effekt jag kan hålla kring 5 minuter.

Är de mycket KOM-jakt på era hemorter?

Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar