onsdag 13 juni 2018

Seedning till Cykelvasan och lite nörderi

Jag vet inte om det undgått någon som läser bloggen, men jag gillar data och statistik. Det vore väldigt intressant att koppla träningsdata till faktiska resultat. Lite mer om det längre ned. Men först lite kring seedning.

Kraftloppet är ju seedningslopp och jag väntade med spänning vilken startgrupp man skulle hamna i efter lördagens resultat. Jag blev 2a och var knappt 3% efter Samuel Brännlund som är elitåkare. På hemsidan står att startleden tilldelas enligt

Seedning till Cykelvasan
Seedning från seedningslopp till Cykelvasan

Perfekt led 1 tänkte jag. Men inte. Tydligen hade de gjort bedömningen att det var för få elitåkare med för att man skulle kunna seeda till startled 1. Så jag och alla andra i närheten i resultatlistan hamnade i startled 2. Det är 300 personer i varje startled vilket gör att man alltså har rätt många framför sig. Nu när jag kollat lite mer på resultatlistorna från tidigare år så är ju målet absolut att kunna köra under 2:55, gärna ner mot 2:50. Men det kan bli svårt om man ska spränga sig i första backen för att komma i en bra grupp. Det finns givetvis andra i startled 2 som ska framåt, gäller hitta en grupp med bra samarbete så man kan jobba fram sig utan att slita ihjäl sig själv.

Inför Tolvtjärnsloppet

Men det finns ju fler seedningslopp och redan på söndag ska jag köra nästa, Tolvtjärnsloppet i Ö-vik. Ryktet säger att det blir elitåkare på plats då hela Team Hi5 kommer så kan man hålla sig inom 8% från vinnaren där så kanske man klarar startled 1 ändå.

Men jag har ganska stor respekt för de loppet eftersom det är en dryg timme längre än Kraftloppet, kring 3 timmar tror jag jag kan räkna med. Aldrig kört så långt race på flera år så lite svårt att veta hur man ska disponera loppet. Blir väl typ att åka med så länge som möjligt så får man bara försöka överleva sista timmen. Hade ju krampkänningar redan efter 1.5 h på kraftloppet så får ladda på med mer salt både innan och under loppet tror jag, samt vara bättre på att trycka i mig gelen. Men jag tror det blir svårt sitta med i tätgruppen nu om fler elitåkare kommer, men förhoppningsvis hamnar man i något arbetsvillig 2a grupp så vi kan hålla lite fart. Troligt är att Hi5 kommer köra lite i början för att skapa en mindre tätklunga där de har numerärt övertag och kan låta de övriga i gruppen slita med att täppa luckor m.m. Både Enberg och Blom levererar ju topp 20 placeringar på långloppscupen nu så de lär ju vara i hyfsat slag, Viktor är säkert revanschsugen att köra ett lopp med fler än en växel och Samuel Brännlund ska garanterat med och gasa han också så det blir kul att se hur det landar. 8% efter vinnaren för startled 1, kämpa!

Nördfunderingar

Om man vid varje lopp kunde få folk att rapportera sin FTP (och vikt för att ge w/kg) och sin träningsvolym så vore det väl väldigt intressant? Det finns flera problem, många har kanske inte alltid en nyligen testad FTP att klämma till med, med de absolut flesta i den övre delen av en resultatlista har i alla fall en uppfattning om sin FTP. Träningsvolymen vet de flesta med god noggrannhet. Ett annat problem är att de i absoluta eliten oftast är lite hysch hysch kring sina testvärden, eftersom de inte vill ge motståndarna någon uppfattning om vad som krävs och hur de ligger till inför inför race. Även träningsvolymen kanske vissa vill smyga lite med, även om alla vet ungefär hur mycket en elitsatsande tränar. Man skulle kunna låta alla topp 100 köra ett FTP-test dagen innan, då fick man de svart på vitt. Ännu hellre skulle man kunna ta fram hela effektprofilen, 10 sek, 30 sek, 1 min, 5 min och 20 min. Men nog om detta högst hypotetiska fall, vad skulle de visa då?

Ja, det är ju det som vore intressant att se. Så klart kommer FTP (w/kg) korrelera väl med placering. Men inte alls 100%. Som vi sett i inlägget Vad krävs för att vinna i långloppscupen? så är det mer än hög jämn FTP som vinner race. Det krävs att man kan tåla extremt höga belastningar för att sedan snabbt återhämta sig och kunna köra igen.

Jag tror FTP skulle vara väldigt bra på att förutse vilken 10 tal placering man hamnar, dvs om du ligger 1-10 eller 20-30. Ingen med FTP på 300 watt kommer kunna köra ifrån någon med FTP 350 watt, det går inte. Men däremot kan säkert någon med FTP 340 watt slå någon med FTP 360 watt beroende på hur väl de båda hanterar riktigt höga belastningar under korta stunder till exempel. Träningsvolymen i sin tur bör korrelera rätt bra med FTP, med lägre volym är de troligt att uthålligheten är något sämre än FTP kan indikera. Det gör att träningsvolym tillsammans med FTP bör kunna matcha väl mot resultat. Men det finns ju de som tränar 20 h/veckan och ändå inte riktigt får till det på race. Men då kanske det blivit för mycket fokus på volym och att farten fått komma lite i skymundan.

Sen när det handlar om mountainbike är det ibland lite farligt att stirra sig blind på effekt. En hög effekt är såklart bra, men det är tid på en sträcka man bör mäta, framför allt i skogen. Kan du köra snabbare med lägre effekt så är det ju strålande. Att bara köra på hög effekt utan att det går snabbare är rätt värdelöst så man får inte glömma att teknik och flyt i skogen är en del som inte syns i effekt och pulsfiler. Men tar man tiden också så kan man få en mer komplett bild.

Slutsats? Ingen egentligen, bara lite lösa tankar om prestation och mätbarheten i den.

Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar