onsdag 27 juni 2018

Längsta backen jag kört och anmäld till Mörksuggejakten!

Jag är i Gällivare på jobb och passade på att ta med cykeln. Det finns ju rejäla backar här upp på fjället. Mer om det längre ned.

Genom ett logistiskt mirakel har jag nu anmält mig till Mörksuggejakten, det blir jättekul få testköra på "stora scenen". Startar dock i startled 4 så jag har alla möjligheter att spränga mig i inledningen för att komma fram. Det blir att se och lära, då detta är mitt första större lopp på ett bra tag. Nu vet man ju inte alls hur man ligger till, och lätt att köra för hårt när man ska fram.

Anledningen att vi fick till det var att vi efter Obbola challenge till helgen kommer åka ner en vecka till Stockholm och "vakta" ett hus åt en kusin. Blir kul komma iväg en sväng. Väl i Stockholm var de ju mycket närmare till Rättvik och de låg rätt i tiden. Så vi bor hos en moster i Norberg och åker sista biten på morgonen, blir tidigt men de får gå! Fanns inget boende i rättvik och bara svindyra boenden i Leksand och Mora. På tal om Stockholm tar jag gärna tips på bra cykelturer kring Stockholm, inte allt för långt från Lidingö där vi kommer bo. Jag hade tänkt försöka ladda in Lidingöloppet som en route på cykeldatorn och cykla igenom den banan nån kväll mitt i veckan om de funkar för familjen.


Fin fjällcykling, men ganska grova stigar.
Hela turen blev totalt över 1000 höjdmeter varav 375 hm var en och samma asfalterade backe, en bilväg upp på fjället.

Höjdkurva backen upp på Dundret

Det finns segment såklart men de var svårt göra något åt KOM där. De var riktigt vassa åkare som satt på dem. Tror dessutom de på asfalt var körda med racer, såg så ut på rutterna.

Väl uppe får man en rejält fin utsikt och man ser 1/11 av hela sveriges yta, det ni!

Nya cykeln Superior Team XF Issue funkar riktigt fint och jag börjar få till inställningarna. Får justera dämparna lite mer, men min pump visar ingen PSI nu så det är lite svårt att göra ett exakt jobb. Det gick inte att få på större klinga än 34 fram (ska testa shimsa ut den och se om de hjälper) vilket gör att jag ska byta kassett till en 42-10 från nuvarande 46-11. Det blir också en viktbesparing på 173 gram, ganska mycket!

Utsikt från Dundret med gruvan Boliden Aitik i bakgrunden.

Utsikt från Dundret med Gällivare i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar