måndag 21 maj 2018

Glöm styrkan...

...och jag får antagligen problem på lång sikt. Nu när säsongen närmar sig, och redan börjat för många, så blir det väldigt lätt att stryka all styrketräning ur programmet. Jag tror verkligen det är bra och försöker behålla lite grann även över sommaren.

Det är väldigt lätt att dras in i jakten på träningseffekt och att samla tid i sina pulszoner. Jag känner dock nu när man börjat köra på full fart i skogen att man behöver en stark kropp, inte bara ben, för att tåla det. Ryggslutet framför allt blir jag ganska trött i när jag kört hårt på teknisk stig längre perioder. Så långsiktigt tror jag det lönar sig att inte helt sluta med styrketräningen under sommaren. Klart att varje vecka kommer jag nog inte få till ett pass, men lite nu och då ska jag försöka klämma in ett pass och gå igenom kroppen. Kommer man inte till gymmet så har vi kettlebells och romerska ringar hemma man kan köra en hel del med om man har lite fantasi. Känner man inte att man orkar ge sig ut och pressa sig kan de vara ett bra alternativ att köra ett styrkepass istället och ladda om för kommande dag.

Igår skippade jag cyklingen och körde ett styrkepass istället, kommer köra hårt idag istället på cykeln är tanken. På passet fokuserade jag på ben, rygg och bålstyrka, passet tog 45 minuter.


  • Jag körde utfallssteg 4x10@50,60,60,50 kg


Utfallsteg, perfekt övning för cyklister.
Utfallsteg

  • Marklyft på låg vikt. 3x10@ 80 kg

  • Skivstångsrodd 3x8 @50 kg


Skivstångsrodd, underskattad ryggövning
Skivstångsrodd


  • Avslutade med bålstyrka där jag körde 4 set med 15 fällkniven + 25 sidorotationer med 8 kg kb. 

Båda ganska dynamiska övningar som kräver lite balans och kontroll för att bara ha rumpan på marken.

Fällkniven, bålstyrka
Fällkniven

Sidorotationer,
Sidorotationer



Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar