torsdag 19 april 2018

Veloviewer PRO nu med data alá Mattias Reck

Nu har jag äntligen gjort slag i saken och och köpt prenumeration på VeloViewer PRO. Strava booster deluxe! Jag återkommer längre ned till hur de på min begäran implementerat analysverktyg som Reck använder i den mjukvara de utvecklat tillsammans med Trek, men först lite andra finesser.

Det finns väldigt mycket läckra möjligheter för dataanalys och visualisering. Istället för att jag ska rada upp bilder på exakt allt här rekommenderar jag att gå in på länken i början av inlägget, där finns exempel på grafer man kan ta fram. Några exempel är, "Infographic" en sammanfattningsbild av ens träning.



 "Closest rivals" som visar de personer som man delar flest körda segment med. Det visar också hur många procent av segmenten respektive rival leder eller ligger efter, den är rätt rolig ;) Ska inte outa mina rivaler, men många i Skellefteå finns på listan, och nån Lyckselebo. Där finns också en lista över "segment leaders" som visar vilka av mina vänner som leder flest segment och hur många 2a, 3e osv platser man har.

Sen är det riktigt läckert med 3D visualisering av höjdprofilen över både hela aktiviteter och enskilda segment. Här ett exempel för en av de mer kända klättringarna på Vitberget i Skellefteå. Man kan också lägga höjdprofilen överlagrat kartan.


Sen VeloViewer score verkar ganska beroendeframkallande, det är liksom ytterligare hävstång på segmentsjakten. För varje segment man kör får man en poäng. Poängen baseras på din placering OCH hur många som kört segmentet. Är du 1a av 3 stycken så är de inte värt så mycket poäng Men är du tex 20 av 1000 som kört en segment kan de ge bra poäng. Det är bara de bästa 25% av segmenten som räknas. Man kör ju inte järnet på alla.



Min nuvarande poäng är 96.5. Hade jag haft KOM på alla segment jag kört hade jag haft 97.6. Att det inte är 100 beror på att det är för få som kört segmenten. Dessutom räknas inte utförssegment, vilket hade kunnat gynna mig då jag har fler KOM utför också. På landsvägssegment är de klart fler som kör samma segment medan på många av mina KOM så är det kanske bara 10-20 stycken som kört dem, vilket trots KOM inte ger så bra ranking. Min högst rankade segment är Rävabacken som ligger längs en grusväg och som också ingår i Kraftloppetbanan. Där har jag KOM och 201 stycken har kört den, vilket ger en Score på 99.5. Kanalstigen hade också get bra poäng om den räknats, det är tråkigt att den är netto utför vilket gör att den inte räknas med, det är några regler från strava de där. Jag tror för att bättra mig i någon större utsträckning skulle jag behöva en racer och kunna klämma mig in längre upp på populära segment. De segment jag ännu inte kört i skogen har antagligen så få deltagare att de ändå inte höjer min score. Nåväl.

Mattias Reck använder flitigt mätetal för "% tid över tröskel" samt "snitteffekt över tröskel" och "snitteffekt under tröskel" för att utvärdera kravprofilen för olika lopp för sitt proffslag. Det finns  i deras mjukvara och ligger som en metric för varje pass. Det var även med i en artikel om kraven som ställs för att köra vårklassikerna.

Jag hörde av mig till VeloViewer med ett önskemål och genast hade de implementerat detta! Som ni ser nedan (längst ned i bilden) i Zones-analys delen av VeloViewer så finns % tid över tröskel tillsammans med snitteffekt över och under tröskel för passen! Det är ju grymt intressant för att kunna utvärdera hur hård en tävling varit. För mtb blir det troligen inte lika stor skillnad mellan över och under som för landsvägsproffsen, men ändå med klungkörning osv. Det funkar såklart bara med effektmätare. Nu måste jag ju bara skaffa en effektmätare!? Letar fortfarande en samarbetspartner som ska kunna sponsra mig med en sån, hör av er! =)

VeloViewer har nu implementerat effektanalys av tid över tröskel samt snitt effekt för tiden över respektive under tröskel. Ger ganska mycket mer än bara snitteffekt över hela passet!

Vad tycker ni, verkar VeloViewer intressant?


Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar