torsdag 26 april 2018

Segmentsjakten är igång!

Nu börjar det. Ut och hetsa kroppen på segmenten. Sådär att man är lite nervös innan man åker ut, eftersom man vet hur ont det gör att slå sina rekord.

Ville känna lite på kroppen och det finns två fina landsvägssegment på rundan jag körde. De börjar på samma ställe, vilket är en del av utmaningen. Det första är en rejäl uppförsbacke, som tar kring 4 minuter på fullt ställ, och den andra är ett tempo/tröskel-segment som tar kring 15-16 minuter på mountainbike utan draghjälp. Det tuffa är att alltså gå stenhård på rött i första backen och sedan fortsätta slita på tröskel utan att vila efter backen.

Första backen slog jag mitt rekord från ifjol med 8 sekunder, 3:46 mot 3:56 i fjol. Men jag var riktigt stum längst upp, såklart. Snittpulsen var 94% HRmax på första backen. Sen var de bara att ställa om till tröskelmatningen för att kunna göra något åt det andra segmentet. Riktigt stum första minuterna efter backen men det blev snart bättre, sen är de lite utför innan det blir uppför mot slutet igen. Det längre segmentet lyckades jag också slå mitt eget rekord. Jag slog det med 38 sekunder, 15:23 mot 16:01, ungefär 4% förbättring! Så det var ändå sköna besked att så tidigt på säsongen kunna klämma till fjolårsversionen av mig själv. Kan bli bra det här =)

Sen totalt på dessa segment ligger jag hopplöst dåligt till, typ plats 50. Men jag utgår från att de flesta har kört med racer, vilket ger lite andra förutsättningar. Sen på landsväg är det ju mycket hur vinden ligger och självklart om man kör själv eller i klunga. Lär ska va svårt att slå någon som kört lagtempo för KOM om man kör själv. Så på landsväg är det mest mina egna tider jag jagar.

Sen ett tips om det finns fler träningsördar, och lets face it, läser du min blogg är du verkligen i riskzonen för det ;) Här kan man läsa om man vill förstå mer av vad Strava förändrat när de utvecklat "SufferScore" till "Relative effort". Quantifying effort through heart rate data. Jag tycker det verkar riktigt bra med de nya förändringarna!



Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar