tisdag 17 april 2018

Pulsanalys från kungsledenrännet 2018

Lite data måste man ju såklart gotta sig i efter en sån här insats. För återkommande läsare vet ni redan att jag gillar att nörda ner mig i data. För att läsa Race report klicka här. Här hoppar vi rakt på sak, analysen.

Snittpulsen över de 5 timmar och 45 minuter långa loppet låg på 159 (84.6%) och tiden i pulszonerna såg ut enligt figuren nedan. Peak pulsen över 60 minuter låg på 168 vilket alltså var ett slag över min nuvarande tröskel på 167. Det var givetvis den första timmen. Jag körde dock med koffein vilket höjer pulsen så jag har inte bestämt ännu om jag ska justera min tröskel baserat på detta eller ej. Under White Mountain Race förra året hade jag snittpuls 173 (92%) i 60 minuter, också med koffein. Men jag har svårt att tro att min tröskel är så hög. Men det är såklart viktigt att veta så man inte blir för rädd för pulsnivåerna på race när man använder koffein. Men jag har funderat lite kring mina pulszoner och kommer med ett separat inlägg om det längre fram. Jag tror jag ska gå in och justera dem faktiskt.

Tid i de olika pulszonerna under loppet.

Rätt nöjd med snittpulsen, de var där jag hade trott vi skulle hamna. Man skulle om möjligt ha kört ännu jämnare, dvs tagit de lugnare framför allt i första backen för att kanske kunna gasa lite mer mot slutet. Men i slutet är man ändå så trött att de kanske är lika bra att gasa medan man kan, jag vet inte.

Tittar man på strava sufferscore så var det nätta 502, vilket är mitt rekord, såklart. Tittar man i min Fitness & Freshness-kurva på Strava så ger loppet en rejäl boost till min fitness. Så pass att detta enskilda lopp skulle ge mer på over all fitness än de senaste 2 månadernas träning. Det säger sig självt hur orimligt det är, och det tydliggör också bristerna med den här typen av modell. Men för långsiktigt uppföljning och lite stöd så fungerar den. Men man ska inte bygga sin träning kring denna kurva.



Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar