torsdag 19 april 2018

Nyheter i Strava!

Det har dykt upp ny funktionalitet i Strava, något jag uppskattar den här gången till skillnad från facebook wannbe social media spåret de satsat på ett tag.

I appen har det dykt upp en "Training Impact" för varje pass men också en på veckobasis! De har tydligen döpt om "Suffer Score" till "Training impact" eller "Relative Effort". Båda är bättre namn än det gamla tycker jag. I appen ser det ut så här på ett pass nu.

Nytt utseende i Strava-appen.
De har lagt in det nya namnet Training Impact och också de tre färgade horisontella linjerna längst ned, som visar hur man ligger till relativt sitt snitt under de senaste tre veckorna. Klickar man längst ned på "Tap to see your weekly effort" kommer man till en skärm som ser ut såhär:



Där kan man se veckans totala Training Impact. Man kan också i en trevlig visualisering längst ned se hur nuvarande vecka ligger till jämfört med veckorna några månader bakåt i tiden. Det vita spannet visar var man har sin medelnivå. Hela sidan är här röd eftersom det var kungsledenrännet och jag hade extremt hög Training Impact. För veckor mer i normal nivå så är skärmen istället lila, och är veckan man står på under normalt så blir den ljuslila, som är bra för återhämtning. Som ni ser ligger nuvarande vecka extremt lågt då jag i princip bara rullat 45 minuter 2 dagar nu för att återhämta mig från skidracet.

Jag klagar rätt mycket på strava och har säkert 10 ärenden hos deras support om förslag till förbättringar som jag vill se. Men det här tyckte jag faktiskt var ganska bra grej. Det är relativt enkelt att få en överblick av hur man ligger till. Självklart kommer detta med alla begränsingar som fitness and freshness kurvan har överlag, som jag nämnd tidigare. Men ändå så ger det tycker jag bra information. Man tycker ofta man har koll på om man skruvar upp eller ner intensiteten men det kan alltid vara bra med lite stöd och framför allt visualisering för att förenkla detta!

Vad tycker ni? Var de här en bra grej från Strava?



Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar