torsdag 5 april 2018

Eddington-tal

När jag i ett äldre inlägg skrev ut lite statistik från veloviewer så noterade jag att "Eddington number" var en av mätetalen. Blev nyfiken på vad det var och har läst på lite.

Edding-talet defineras som det största heltal E där man man cyklat minst E km per dag i E dagar. Det kan mätas i kilometer eller miles.

Som exempel är mitt Eddington-tal 29 för 2017. Det betyder att jag cyklat minst 29 km vid 29 tillfällen. Men jag har alltså inte cyklat 30 km vid 30 tillfällen. Jag kan mycket väl ha cyklat 29 km vid 45 tillfällen men det märks inte i eddington-talet. Det roliga (och jobbiga) är att det blir bara svårare att öka sitt eddington-tal ju längre man kommer. För det är inte alls säkert att alla cykelturer som idag räknas till mitt tal kommer räknas mot ett högre tal.

Säg att jag vill öka mitt tal till 35. Det kan krävas betydligt mer än 6 turer över 35 km för att komma dit eftersom bara turer över 35 km kommer räknas mot den nivån. Många av de turer som ingår i mina 29 stycken över 29 km kommer alltså inte att räknas med mot en högre nivå. Nyckeln är väl att cykla långt och ofta, bra recept på träning också =)

När man cyklar MTB är ju oftast inte distansen helt rättvis för vilket arbete som utförts, men nog är det lite kul att följa en sån där nördig statistik-grej. Blir kul se om jag kan öka den under 2018.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar