tisdag 20 mars 2018

Monsterpass

Igårkväll blev det ett riktigt fint distanspass på skateskidorna också den längsta tid jag åkt längdskidor. Hade bestämt mig innan att vara ute 4 timmar. Alltid bra bestämma innan, särskilt på skidor där man passerar målet ett antal gånger under ett så långt pass. 4 timmar blev det och ganska precis 50 km. Skönt att ta testat det. Snittpulsen hamnade på 72% så perfekt distansintensitet. Trots att man åker så sakta så blir man ju rejält sliten i kroppen. Både axlar och ben var i omgångar rätt slut. Med skate får man ju aldrig riktigt stå och vila utan benen går ständigt.

Det var ganska isigt före så lättåkt men halkigt, vilket gjorde att jag blev trött i fotlederna. Men det märke jag mest när jag tog av pjäxorna, de hjälper till bra under tiden. Sen både snöade och drevade det i perioder så en bra träning inför rännet. Hann åkta på nästan alla spår på hela vitberget, det flesta ett antal gånger som man ser nedan. Sista timmen kändes det rätt ensamt där ute i mörkret, men ett fint norrsken fyllde på med energi! I övrigt körde jag bara med en bar och en gel under hela passet, och de bidrar ju till att kroppen går tom. Från och med nu och fram till loppet kommer jga köra med mer raketbränsle för att vänja kroppen med höga intag.

SM-veckan börjar idag och det är riktigt tuffa banor!

Relive 'Skate distans'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar