torsdag 15 februari 2018

Umara

Nu har jag shoppat in lite energi för kommande utmaningar. Jag har fastnat för Umara vilka jag hittade till via deras podcast och utbildningsplattform Prestera Mera. Deras U Sport 2:1 är väldigt lättdrucken och ganska neutral i smaken. Sen när deras nya U Sport 1:08 kom ut nu så passade jag på att köpa en sån också för att testa den. Men har inte öppnat den ännu. Den kan man blanda mycket hårdare 100 g i 5-10 dl vatten. Vilket ger tillräckligt energi utan något ytterligare. Man ska för tävlingar längre än 2 timmar satsa på att få i sig minst 90 g/h. Det får man i sig med den drycken utan att behöva planera in bars och gels i mängder.

Energi och annat smått och gott från Umara.
D-vitamin och Omega 3 äter jag varje dag. D-vitamin dock bara på vintern. Men Omega 3 kör jag året om.

Jag köpte också in lite bars och gels. När de börjar vara så där 4 veckor kvar innan tävlingar så ska man ju helst rampa upp kolhydratintaget under träning för att vänja kroppen. Man kan verkligen träna upp magen att tåla högre intag. Det är inget jag tror jag har något problem med då jag äter rätt mycket kolhydrater jämt. Svag för kopparbergs alkoholfria päroncider och 200 g Marabou chokladkakor =). Nu kör jag nästan all träning utan energi men som sagt in mot race och under race kommer jag rampa upp det.

Jag har inte riktigt fastnat för gelförpackningarna bara, men jag har ändå tänkt köra med en egen "soft flask" där man kan fylla i 3-5 gels och så bara ha en som är lättare att hantera istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar