måndag 26 februari 2018

Rekord 4x4min

Kände mig ganska trött och snuvig inför kvällens pass, resten av familjen är förkylda och jag är väl på gränsen. Jag har ju VO2max vecka nu och det är ju inte idealt för förkylning. Jag tänkte ändå genomföra passet men var lite orolig att jag om det blev jobbigt skulle vika ner mig och använda trött kropp som en "out". Jag har ju haft som ett delmål med vinterträningen att kunna köra 4x4 minuter,  med 3 minuters vila, på 5 watt/kg och stärkt av resultatet i Padilla-testet i onsdags så tänkte jag att jag får testa, förkyld eller inte, bära eller brista. Eftersom jag klarade en bra bit in på 400 watt rampen och alltså då avklarat både 330 och 365 innan dess så fanns hoppet. Sen är det ju bra att ha smärtan från ett maxtest färskt i minnet, för att påminna sig om att man tål mer än man vill.

Pulskurva 4x4 minuter
Jag la på 3.5 kg och skulle alltså sikta på 100 kadens för att få 350 watt. Jag vägde mig inte innan vilket var dumt, men det visade sig att jag var på rätt sida 70 kg, 68.8 kg rättare sagt.

Jag eldade väl på och jag trivs ju hyfsat i hög kadens så de tre första intervallerna blev lite högre medan sista landade på exakt 350 watt. Bra jag satt och kolla långloppsfilmen från Lida lopp, hjälpe att försöka haka på Friberg och co. Snittet över alla 4 intervaller blev alltså 352.6 watt eller 5.05 w/kg! Grattis mig!

Men de kostade, nu mår jag riktigt dåligt, spränger i huvudet och hostar som en gammal rökare.

Det blev nästan 11 minuter i zon 5 och 7 minuter i zon 4 så ett riktigt bra pass, men inget orimligt egentligen. Sista intervallen hade ett snitt på 92% och en maxpuls på 97%. Sista 2 minuterna var riktigt tuffa, i näst sista intervallen var sista minuten tuff. Så precis lagom egentligen. Blir ofta så här att jag nästan blir förkyld med de inte riktigt bryter ut. Jag upplever att jag är mindre sjuk sedan jag för några år sedan började äta Omega 3 och D-vitamin (D-vit bara på vintern) regelbundet. Helt empiriskt såklart.

Nu gäller det bara att hålla borta förkylningen så jag kan träna på resten av veckan, nu när köldknäppen verkar avta vore det fint att komma ut på skidorna. Sen ska jag ju köra ett 40/20 pass senare i veckan. Får se om jag 4x6 min eller 3x9 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar