fredag 9 februari 2018

New bike day!

Då så, dags att outa nya cykeln! Till sommarn kommer jag köra på en BMC Fourstroke 01 XTR Di2 från 2017. Ja, jag kommer inte kunna skylla på materialet i år!

Årets cykel blir en BMC Fourstroke 01 XTR Di2 från 2017.
Storleken är medium, jag har oftast kört Large, men då jag är 181 cm så är ja precis mitt i mellan storlekarna och fourstroken är något större än tex Spark som jag kör nu. Så det blir intressant att testa detta.

Jag har testat den på gatan bara men oj vilken respons. Känns riktigt rapp och styv och det är ju flera kilon lättare än min nuvarande cykel så det ska bli nöje att försöka sätta lite fart på den här cykeln i sommar. Något jag gillar med sparken är ju lock outen med tre lägen och exakt det finns på denna också, fast lock outen är elektronisk så det är ännu skarpare såklart!

Styre från McFK!

Elektroniska växlar och även lock out!
De som skiljer från specen är styret som är från McFK, fina grejer! Sen är den konverterad till singelklinga fram, sitter nu en oval 38 klinga, kommer få utvärdera vilken storlek som passar mig. Jag använder idag 2 stycken en på 40 och en på 30. Så 38 kanske blir lite häftigt om det blir branta, långa eller tekniska backar. Styrstammen är från Innolite och är riktigt snygg om jag får säga det själv. Pedaler kommer jag köra Time Atac XC 8, jag har fastnat för Time sedan länge.

BMC Fourstroke 01 XTR Di2 2017
Cykeln är alltså begagnad och inköpt hos hovleverantören av BMC i norrland Sambike.

Köper cykeln hos Sambike!

Jag har ingen våg att väga noggrant med dessvärre, men jag gjorde en grovvägning på badrumsvågen och den ligger nog nära 10 kg med pedaler.

Däck får jag se vad jag ska köra, det är tunder burt bak vilken är lite väl. blir antagligen racing ralph, rocket ron eller Raceking/X-king i någon kombination.

För att referera tillbaka till mitt resonemang i inlägget optimala cykeln? så lutar jag nu åt att ha kvar min nuvarande cykel som "reserv". Framför allt för att ha en cykel jag kan vara mindre rädd om om jag vill ut och dunka lite utförsegment. Kommer rigga den med Nobby Nic 2.35 fram och bak så blir den lite mer förlåtande. Det vore heller inte helt ointressant att skaffa ett par enklare 29" hjul till fourstroken för att inte nöta allt för hårt på de fina carbonhjulen när man bökar i skogen. Extra hjul och en wattmätare står nog högst på önskelistan, men eftersom jag nu köpte en så fin cykel och dessutom kommer ha kvar min nuvarande så har jag stretchat min cykelbudget för året rejält redan i februari. Jag måste öka upp min tröskel mot 360 watt eller nått så jag kan dra in lite sponsorer! ;)

Nu har jag lång tid på mig att tinkra med cykeln. Ska fixa lackskydd för alla skavande kablar och ett flaskställ från Ceetec står först på listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar