tisdag 6 februari 2018

Intervaller på löpband

Jag är som jag skrev tidigare ute och reser med jobbet vilket gör att det är hotell-träning som gäller.

Det fanns liksom väntat ett begränsat utbud, men jag testade löpbandet igår. Springer ju inte särskilt mycket så jag ville väl inte dräpa benen totalt men det är ju tröskelvecka så vad ska man göra?

Jag körde 3x8 minuter, men på löpning så har jag ju dålig koll på min tröskelfart. Jag testade med 4min/km tempo de två första intervallerna och det gick rätt bra. Rent konditionsmässigt var de helt ok, kom väl upp mot tröskel i slutet på andra men inte mer. Men de känns ju helt klart att benen inte är van den typen av belastning. Sen sprang jag i mina inomhusskor gjorda för squash, vilka inte direkt inbjuder till bra löpsteg utan är rätt platta. Min löpteknik är ju inte felfri heller utan där finns mycket att göra om man skulle vilja. Den tredje intervallen gick jag ned på 4:30 fart just för att jag inte visste hur benen skulle reagera och jag körde hellre lite lugnt. Att börja dunka tröskelintervaller utan att någon som helst mängd i benen är ju nybörjartakter så de sjunger om det.

Det blev ändå ett rätt bra pass, även om jag nu fegade lite på 3 intervallen och helt skippade den 4e som jag annars kör på cykel. Att det ändå gick hyffsat kontrollerat rent pulsmässigt i 4:00 min fart var lite roligt. Det vore ju intressant att försöka springa lite i sommar och se om man kan drämma till med 10 km under 40 minuter. Får se om jag kan hålla mig av cykeln tillräckligt för att bygga upp någon som helst löpstyrka. Känns om det handlar mycket om tålighet i benen där minst lika mycket som central kapacitet.

Ikväll var det middag med kursgänget så jag han inte med någon träning. Imorgon ska däremot köra igen, får se om det blir löpbandet igen, tror i alla fall att en del kommer bli med fokus på styrka i den mån det är möjligt med hotell-vikterna. Mina benhinnor är ju något ömma idag också efter att kört första löppasset på 3 månader i 4:00 fart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar