torsdag 25 januari 2018

Nytt rekord = Ny FTP

Ikväll drog jag till med ett test på maxeffekt över 20 minuter. Jag har bara gjort de testet en gång tidigare och dels har jag blivit mer van att utföra det nu och dessutom tror jag att jag blivit bättre rent fysiskt också.

Jag hade som mål att knäcka 300 watt över 20 minuter och lade 3 kg i korgen och satsade på 100 kadens. Efter en uppvärmning på 15 minuter drog jag igång och det kändes helt ok i början men jag ville inte dra på mer för det var de som sänkte mitt försök förra gången. 20 minuter är rätt länge när man ska ligga mot gränsen. Pulskurvan visas nedan.

Pulskurva över mitt rekordförsök på maxeffekt över 20 minuter.
Nu ser man ju inte effekten i bilden men jag höll 100 kadens i princip hela vägen. Efter tio minuter drog jag en gel, mest för skallen såklart plus att jag vill testa ut smakerna från Umara så jag vet vilka jag ska beställa mer av. Sista 4 minuterna blev det rejält jobbigt och jag låg kring 94-95% av av maxpuls. Sista minuten har man inget att förlora så jag tryckte jag upp kadensen kring 115 och lyckades med 10 sekunder kvar få upp snittkadensen till 101, vilket ger ett nytt rekord på 303 watt!

Min föregående rekord var alltså 286 watt, så en beskedlig ökning på 17 watt, en del av dessa watt är förstås att jag nu visste ungefär vad jag skulle sikta på men jag också körd en del tröskel så jag har förhoppningsvis ökat min FTP också!

Med det här resultatet justerar jag upp min uppskattade FTP till 303 * 0.95 = 287.85 ~ 288 watt.

2 kommentarer:

  1. Bra kört. En förbättring med över 6 procent på så kort tid är riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var roligt att de gick åt rätt håll! Men jag uppskattar att minst hälften kommer från ett bättre genomförande snarare än fysisk förbättring. Sen är ju fördelen med att ligga på en lägre nivå att det är lite enklare med förbättringar =)

      Radera