onsdag 3 januari 2018

Mitt träningsår 2017

Nu har det blivit dags att sammanfatta träningsåret 2017. Jag har under många år använt hemsidan Funbeat.se för att registrera min träning. Långt innan jag hade GPS-pulsklocka. Jag har därför data sedan 2009 och kommer fortsätta använda detta verktyg så länge inte någon av de andra tjänster jag använder blir betydligt bättre på datavisualisering och statistik. Både Strava och Garmin Connect lämnar väldigt mycket mer att önska just kring att gå tillbaka i tiden och se hur man tränat från vecka till vecka, speciellt när man tränar flera olika aktivitetstyper. I inlägget analyserar jag mitt träningsår i ganska stor detalj.



Total träningstid för 2017 landar på 211 h eller ca 4 h i veckan. 192 dagar med träningspass.

I figuren nedan ser man att 211 h är ett ganska bra träningsår för mig. Att jag nu cyklar mer ger naturligt mer timmar då man kör fler längre turer på sommaren.


Årliga träningstimmar sista 9 åren

Dyker man sedan in i 2017 ser man träningstiden per månad i figuren nedan.

Träningstimmar varje månad under 2017

Det finns en tendens att jag tränar fler timmar på sommaren, över sommarmånaderna snittar jag dryga 5 h/vecka. 

De två figurerna nedan visar antal träningspass per vecka och total träningstid per vecka.

Träningsdagar per vecka 2017
Träningstid varje vecka

I snitt landar jag strax under 4 pass i veckan, vilket jag tycker känns lite. Men det är resultatet av dels vissa sjukdomsveckor då som drar ner snittet men också att det är flera veckor då man tex reser och inte kan träna som man vill. Jag tror inte jag kommer kunna pressa mig mot 6 pass i veckan som min situation ser ut idag med familj och jobb. Men jag skulle absolut vilja öka antalet veckor med 5 pass och minska antalet veckor med 1-3 pass. 

Tittar man på veckoträningstimmarna så är det 10 veckor med mer än 6 h träning och 13 veckor med mindre än 3 h träning. 

Figuren nedan visar fördelningen av träningsformerna över året.


Fördelning träningsformer 2017

Träningsfördelningen ser ut som väntat. Något förvånande att testcykeln, monarken, har så stor andel i tid. Jag har kört ungefär lika många pass på monark som på cykel ute, men passen blir som regel under timmen vilket gör att den blir något mindre, men det blir ändå en stor andel av totaltiden. Cykling står för totalt 65% av all träningstid. Snittpasset för mountainbikepassen ligger på ca 90 min. Ser man på övriga kategorier så tror jag till nästa år att längdskidorna kommer få större andel och att squashen kommer bli mindre, hittills i vinter har de inte ens blivit en gång i veckan med squash. Jag vill också springa något mer under nästa sommar, men dagarna är inte så många då det är fint väder och cykeln prioriteras såklart högst. Men det kan va skönt att även på sommarn bryta av med ett löppass och ett styrkepass här och där, för att inte slita ut skallen för tidigt på säsongen. Styrketräning trycker jag absolut borde ligga över 10%, men det vet jag inte om jag kommer att nå. Det är då inte bara med målet att bli bättre cyklist utan snarare att bli en starkare mer funktionell människa i allmänhet.

Strava har också satt ihop en sammanfattning man kan se nedan. Den är inte helt komplett eftersom jag inte loggad träningen under hela våren på Strava. Det mesta jag tar med mig därifrån är 31 KOM under året, riktigt roligt med KOM-jakt! Flera av dessa KOM är jag dessutom väldigt stolt över. För att nämna några så är Kanalstigen och le Goat back to the top några av dem jag jag värderar högt. Dels för att de är väletablerade segment som många kör på men också för att de är ganska kapacitetskrävande. Kanalstigen är snabbcyklad rolig stig med sluttid kring 7 minuter och le goat back är 4 minuters all out klättring uppför Vitberget. Jag hade i början av året ett antal KOM jag ville slå och jag har tagit all de segment jag hade som mål att ta. Det kommer bli svårt att upprepa till nästa år tror jag, det kommer i alla fall att kräva hårt arbete.



Sammanfattar jag sammanfattningen så är jag nöjd med den kapacitet jag hade under 2016 baserat på de rätt moderata, i cykelsammanhang, träningstimmarna. Något måste jag göra rätt på dessa 4 h/vecka.

Hur många timmar tränade ni under 2017 och är det någon ytterligare statistik ni brukar utvärdera över året?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar