måndag 8 januari 2018

4x8min på 280 watt, det börjar brännas

Idag körde jag tröskelintervaller igen, 4 x 8 minuter med 2 minuters vila. Jag körde samma pass den 27 december, länk till inlägget om det passet, då på 275 watt. Jag ville idag öka watten något för att se hur pulsen påverkades och för att leta rätt nivå på tröskelintervallerna.

Sagt och gjort, jag la mig på 281 watt (2.9 kp och 97 kadens) och höll exakt samma watt alla intervaller. Det skiljer alltså 6 watt mellan intervallerna i det två passen, pulsnivåerna kan man se nedan.

Snittpulsen (maxpuls) i [% maxHR]
                   275 watt         281 watt
Intervall 1: 151 (159)        160 (166)
Intervall 2: 157 (165)        163 (169)
Intervall 3: 161 (167)        167 (174)
Intervall 4: 164 (171)        170 (175)

Pulskurva 4x8 min tröskelintervaller


Man ser att snittpulsen ligger ca 6 slag högre för dagens högre watt. Det motsvara ungefär en ökning på 3%. Ökningen av watt motsvarar ungefär 2%, men sambandet watt-puls är inte linjärt. För 281 watt ligger snittpulsen för näst sista intervallen ganska precis på tröskelpuls, 167 slag, och i sista intervallen något över detta.

Pulsen är inte så exakt mätverktyg så man ska inte dra för stora växlar på enstaka pass, det kan ha varit andra saker som påverkat skillnaden. Men jag kommer inte alls vilja öka watten mer än detta förrän jag märker att jag kan hålla den här watten till en lägre puls. Så nu blir det att trumma på kring denna watt på tröskelintervallerna ett tag framöver! Kör jag längre intervaller går jag antagligen ner lite i watt för att inte pulsen ska glida upp för högt.

Richard Larsén tipsar om just det här passet som ett av "Veckans pass" på www.cyclingplus.se. Där kan man se att man faktiskt ska ligga ganska lågt i puls och egentligen inte pressa så mycket förbi sin tröskelpuls utom möjligen precis i slutet. Baserat på den beskrivningen av passet så ligger jag nog lite för högt på 281 watt. Jag kanske skulle köra på 275 watt och lägga till ytterligare en intervall istället. Det ska jag nog testa nästa gång. Det är lurigt med tröskelintervaller eftersom man inte ska maxa på samma sätt som vid till exempel 4x4 min.

Vilken watt håller ni på era tröskelintervaller och hur högt låter ni pulsen gå?

6 kommentarer:

  1. Räknar man inte motståndet(2,8)*kadens(97)=effekt(271w) eller har jag lärt mig fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt! Jag hade skrivit fel, jag körde på 2.9 kp. Trevligt med uppmärksamma läsare! Jag har rättat siffran nu =)

      Radera
    2. Vill man vara helt petig så skall man också ta * 0,982 för att få korrekt effekt, men bara man är konsekvent så spelar det ju ingen roll. Men kan vara bra att veta om man jämför med annan Monark som räknar ut effekten själv.

      Radera
    3. Jaha! Var kommer dessa 1.8% reduktion från? Nej, jag kör ju allt med watt på denna så det är mer akademiskt i så fall. Men alltid intressant när man jämför mot andras värden. När man jämför mot wattvevar eller pedaler är de ju ännu större skillnad, fast då är monarken lite mer konservativ, vilket är ju skönt =)

      Radera
  2. Har nu läst lite av dina inlägg. Trevligt och bra skrivet. Dessutom intressant. Blir spännande att följa, även om jag är mer av landsväg och bara rullar MTB när jag "behöver". Extra intressant med tankar kring träning och resultat av detta. Lycka till med träning och blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tomas, vad roligt att höra! Det är ju lite ovant som bloggnybörjare, men jag hoppas det ska ge något både för mig och läsana =) (Jag har lagt till din blogg i min lista nu också!)

      Radera