onsdag 27 december 2017

4x8min med bra känsla

Ikväll blev det 4x8 min tröskelintervaller på monarken

Jag la mig strax över min FTP (271 watt) och snittwatt för alla 4 intervallerna blev 275 watt och de låg väldigt jämt i motstånd, den första något högre med resten på exakt samma watt.

Snittpulsen (Maxpuls) i [% maxHR]
Intervall 1: 80% (85%)
Intervall 2:84% (88%)
Intervall 3:86% (89%)
Intervall 4:87% (91%)



Min tröskelpuls ligger kring 88-89% av max, så det är första i sista intervallen jag når en snittpuls kring tröskeln. Men jag vill samtidigt inte hamna över 172 slag (~92%). Så på så vis ligger jag rätt bra till. Men det trevliga var att det inte kändes så slitsamt utan rätt "behagligt". Jag tror jag försöka gå upp 5 watt och se hur pulsen reagerar vid nästa 4x8 min.

Jag har egentligen planerat en lättare vecka (vilovecka) med lite färre och lite kortare pass, mest för att de är svårt få till när man har besök och vi ska bort nu över nyår så kvalitetspassen faller bort lite. Men skönt att få in detta pass på banken nu. Samt att fått en bra referensnivå att matcha mig själv mot.

Jag tror om jag ska vara ärlig att min FTP ligger något högre än den max 20 min test jag gjorde visade. Jag har bara gjort det 1 gång ännu och jag tror vanan kan göra att jag kan öka ett antal watt. Ska testa det längre fram när jag har testvecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar