lördag 3 augusti 2019

Maxxis Aspen vs Schwalbe Racing Ralph

Säsongen rullar vidare och jag har landat i vilka däck jag trivs med (just) nu. Jag är i all fall nöjd med mina alternativ för stunden.

Inlägget innehåller annonslänkar till tooorch och cykloteket.

Jag har tidigare skrivit om mina däckval i de två inläggen

RaceKing vs Rocket Ron/Racing Ralph och
Däck, däck och däck för MTB

I det senare av de två inläggen landade jag i att köra nya Racing Ralph både fram och bak som default setup. Det har funkat riktigt bra. De rullar lätt nog men har ett grymt grepp. Även om det är lite blött så biter det bra. Blir det riktigt lerigt så tror jag de rensar lite sämre eftersom dubbarna är rätt tätt placerade.

Jag har ett Racing Ray som jag kommer köra som framdäck och det skulle bli någon riktigt lerig tävling. Men även på Lugnet XCO som var årets lerigaste så funkade Racing Ralph mycket bra fram och bak. Men hade tex SM i Östersund varit en regnig historia hade jag nog kört Ray där. Dels då det var gräs/jord underlag samt att under en SM vecka så körs banan otroligt många varv vilket gör att det blir lera på en nivå som aldrig kan uppstå på naturlig väg hemma vid. Är det riktigt lerigt tror jag Ray både fram och bak skulle vara en bra grej. De såg jag att Flückiger körde på den lerigaste världscuptävlingen.

Racing Ralph, Addix Speed, TL Easy, SnakeSkin 2.25/29" (tooorch)
Racing Ray, Addix SpeedGrip, TL Easy, SnakeSkin 2.25/29" (tooorch)

Schwalbe Racing Ralph


Det jag däremot var intresserad av var ett ännu mer lättrullat däck för snabbare långloppsbanor och Cykelvasan. Tidigare har jag kör Continental RaceKing men när jag testat fler däck tycker jag helt enkelt inte att RaceKing har tillräckligt bra grepp. Framhjulet släpper ofta och ganska oförutsägbart.

Jag har nu däremot hunnit köra ett antal pass, samt en tävling, på Maxxis Aspen. Jag har 2.25 EXO versionen av däcken. Intrycken så här långt är mycket goda. Superlätt att få tätt med tubeless, funkade på första försöket med min airshot hemma. Att bedöma rullmotståndet är otroligt svårt då det max skiljer någon enstaka watt.

Maxxis Aspen EXO 29" (cykloteket)


Maxxis Aspen
Däcket har rätt rejäla sidodubbar med lite större avstånd vilket gör att sidogreppet är helt okej, klart mycket bättre än RaceKing och man vågar luta ner i snabba kurvor. greppet är inte fullt lika bra som Racing Ralph däremot, men man kan inte få allt. Det jag framför allt är ute efter med detta däck är lättrullande utan att kompromissa allt för mycket sidorgrepp, och precis det tycker jag det levererar. Blir det blött så är detta däck inget att satsa på, det blir snabbt slirigt på blött underlag. Sen eftersom det är så låg profil så vill man nog ha dessa däck rätt fräscha, när de blir slitna kan de nog bli rätt dåligt grepp.

De få gånger jag fått det att börja släppa fram så upplever jag ändå att det är ganska förutsägbart. Jag känner att det börja hända och det går inte blixtsnabbt utan jag hinner korrigera när de börjar ge efter. Det tror jag beror på att den låga profilen gör att det är ganska mycket gummi i kontakt med marken, även gummit mellan dubbarna kommer nämligen ha friktion mot marken.

Därför kommer jag att köra med Aspen fram och bak nu på Cykelvasan nästa vecka. Jag kommer också i fortsättningen köra detta däck på enklare snabbare banor.

Det är rätt skönt att ha några testade kombinationer av däck som man kan växla in beroende på bana. Men nya Racing Ralph är fortfarande mitt favoritdäck. Fick jag bara använda ett däck skulle det vara det. Sen har vi det där med däcktryck nu kör jag med ungefär 1.45 bar (21 PSI) både fram och bak. Jag har sakta sänk trycket ända sedan jag skaffade cykel igen för 3 år sedan. Nu är jag rätt nöjd kring 1.45 bar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar