tisdag 7 maj 2019

Kankberg Gold Run och tävlingsfeber

Nu i veckan har jag något av en svacka i träningen. Ska man hinna rätta upp det innan tävlingarna drar igång?

I lördags sprang jag en lite speciell löptävling som min arbetsgivare Boliden arrangerade. Kankberg Gold Run är ett lopp där man först springer 3 km ned i gruvan för att vända och springa upp igen. På 3 km klättrar man 400 höjdmeter.

Kankberg Gold Run
Eftersom jag nästan aldrig springer, men har bra kondition, så var de dömt att bli tufft för benen. Det var värst på vägen ned eftersom jag inte är van springa så snabbt. Det blev ungefär 3:40 tempo tror jag, vaderna var slut redan längst ned. Sen uppför gick bättre, bara hitta ett tempo och så ligga och tugga där. Jag sprang hela vägen medan många gick och rushade om vart annat.

Det blev en 12:e plats vilket jag är myckt nöjd med bland 200 deltagare. Hade aldrig kunna räkna med mer då de framför var löpare. Snittpulsen på 36 minuter blev 92% av max.

Kankberg gold run, tid i pulszoner

Sen tävlingen har jag inte kunnat gå normalt på vaderna på 3 dagar. Inte återställd ännu, bland de värsta jag varit med om i termer av "träningsverk". Sen på vägen ned så blev det så hårda smällar att jag fick en blånagel på ena storton. Morgonen efter fick jag smälta hål på nageln med ett gem för att lätta på trycket. Så jag har känt mig som en riktigt gammal gubbe dessa dagar efter. Smärta i tån och haltar fram som krympling. Sen till råga på det så verkar det som jag också känner av pollen. Jag glömmer varje år att jag reagerar på det. Men jag blev lite glad när jag kom på att det troligen var förklaringen till huvudvärk, grininga ögon och allmän seghet i kroppen. Bättre de finns en anledning än att man bara är dålig, eller ännu värre förkyld!

Att själv ha dålig feeling i träningen samtidigt som ALLA andra börjat tävla för fullt. Ja, alla är det förstås inte, men det känns så. "Alla" verkar också i världens form medan man själv knappt sett en stig ännu. Har lite griller i huvudet helt enkelt. Jag hoppas och tror att de släpper så snart det blir mer än 2 plusgrader så man kan komma ut och cykla på riktigt. Blir skönt att få första tävlingen gjord, det är om två veckor i Uppsalal på Pearl Izumi MTB, ses vi där?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar