fredag 17 maj 2019

Inför Pearl Izumi MTB i Uppsala

Nu är det så äntligen dags för tävlingspremiär! Det blir Pearl Izumi MTB i Uppsala och kommer också bli lite kick off för Team CKCK.

Cykelkraft är sponsor till hela eventet och i princip alla i hela teamet kommer köra loppet, det blir jätteroligt att träffa teamkompisarna som man pratat mycket med digital under försäsongen.

Vad ska man tro om själva tävlingen då? Ja, jag räknar med en tävlingstid strax under 2 timmar, vilket är rätt lagom, då kan man ändå ladda ganska ordentligt utan att riskera gå totalslut sista biten. Det är riktigt kvalité på fältet så man lär vara långt från täten och slåss längre bak. Jag har i alla fall hunnit köra lite stig tillräckligt att justera in dämparna, men något riktigt flow har jag inte hunnit bygga upp i tekniken ännu, det kommer.



Det svåra när det är första racet att jag har inget att gå på, det enda jag vet är att jag är starkare än jag var under 2018, så långt allt gott. De segment jag kört på har jag slagit min egna tider från ifjol, det är alltid en skön värdemätare. Men eftersom jag inte mätat mig med någon annan så vet jag ändå inte var jag borde hamna. Sen känner jag av pollen ganska mycket, det sätter sig inte på luftrören som tur är, men ögonen rinner, jag dras med lätt huvudvärk och blir otroligt trött. Det blir väldigt spännande eller otäckt att se om det är bättre eller sämre i Uppsala, jag hoppas in i det sista att det värsta ska ha passerat där, då de slår ut mycket tidigare där. Men är inställd på att det kan bli en chock för kroppen också. Det är som att jag känner av pollen mer för varje år eller så beror det på att jag känner efter mycket mer nu.

Taktiken då? Det blir bara att köra så länge det håller och ladda som om de inte finns någon morgondag. Jag tar hellre hammaren än att känna att jag inte fick ut allt jag hade i benen för dagen. Men det är klart, inte kommer jag haka på täten i första backen direkt. Utan jag hoppas hamna i någon hyfsat stark grupp en bit bak där man kan hålla bra fart. Men jag ska inte vara så rädd att pusha i backarna, det ska få kosta lite för att hänga med gruppen. Målet för dagen blir att verkligen ha gett allt i mål. Resultatmässigt har jag inget mål, men det är klart ett stående mål är att komma till startled 1 på cykelvasan, så det gäller alla seedningslopp också detta. Men då får jag troligen bara vara kring 8 minuter efter segraren, och det låter svettigt. Men det kommer fler chanser att seeda sig. 

Ikväll körde jag ett hårt prep-pass (ordet ersätter "tömningspass", läs Toppfysiks inlägg) tillsammans med min starka klubbkompis Jörgen. Jag kände mig stark och orkade dra ganska mycket trots att jag bara körde med vatten, så det var skönt. Lagom till att jag kom hem hade jag rätt tomma ben också så det blev rätt lagom med 2h 24 min varav 2 h i bra fart.



Det blev det sista tuffa passet inför tävlingen, nu ska jag bara ladda och packa. Det kommer bli som under ungdomsåren, jag får med mig pappa som serviceman och chaufför, det ska bli roligt att följas! 
Jag återkommer självklart med en race report framöver. En nyfiken fråga, om ni fick välja skulle ni föredra race report i youtube-klipp eller blogginlägg?

2 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg en jävligt bra blogg generellt!
    Tyvärr måsta jag informera om att pollen säsongen verkligen inte är över här nere, är själv inte drabbad men vänner klagar oavbrutet(en massa björk tydligen).

    Angående "youtube eller blogginlägg", kalla mig old fashioned men jag röstar på blogginlägg :-)
    Lycka till på Söndag och vi får hoppas att regnet inte driver in.

    SvaraRadera
  2. Testa gärna ett youtube-inlägg men för mig tror jag blogg är bättre. Lättare att läsa på en mikropaus på jobbet.

    SvaraRadera