onsdag 17 april 2019

Omättligt intresse för 4x4 intervaller

När jag under hösten och vintern släppt min inläggsserie kring intervaller så har jag sedan kunnat följa intresset för dessa inlägg. Vad skulle bli mest läst? Och vad bryr sig ingen om? Titeln är såklart en liten give away på svaret.

Inläggsserie - Intervaller - Sammanfattning
Intervaller - VO2max, 4x4 minuter

I figuren nedan visas ett försök att visualisera intresset för de olika intervalltyperna. Jag har normaliserat alla värden så att det populäraste inlägget sätts till 100% och de övriga visas i förhållande till det populäraste.
Antalet som läst inläggen normaliserat så att det populäraste inlägget motsvarar 100%.

Det är uppenbart att 4x4 minuter är det folk absolut är mest intresserad att läsa om. Det finns en effekt i att det inlägget varit ute längre än de senare inläggen i serien. Men det är ändå 1.5 månader sedan senaste inlägget så de inledande puckeln är redan borta.

4x4 minuter är överlägsen 1:a sedan kommer tröskelintervaller på klar andra plats. Sedan blir det lite jämnare och minst intresserade verkar folk vara av anaeroba intervaller, de är i botten. Men jag ska tillägga att även dessa inlägg varit relativt populära. Allt jämförs ju här mot 4x4 minuters inlägget.

Vad beror det på att just 4x4 minuter är så otroligt populärt? Jag tror det är en sån enkel idé att köra allt man kan 4x4 och alla har hört talas om den. Jag tror mina regelbundna läsare har troligen läst alla inlägg i serien. Skillnad med just 4x4 minuter är att den blir väldigt sökbar på google. Det är väldigt många som söker just på 4x4 minuters intervaller och den är lättare att hitta via en generisk sökning än tex "anaerob kapacitet 60/120", du får inga mängder som lyckas söka precis så.

Jag har redan några intervallvarianter som jag inte tagit upp men som jag gillar så det kan hända att jag kommer fylla på serien eftersom.

1 kommentar:

  1. Ja, 4:or är populärt att läsa om, särskilt i jämförelse med annan typ av träningsinriktning. Enligt min empiri får man ännu fler läsare om vi skriver om Vätternrundan eller olycka/krasch/"skandaler". Även stora tävlingsframgångar ger läsare. Sedan har det visat sig att rubriken för inlägget har stor betydelse.

    SvaraRadera