lördag 1 december 2018

Äntligen lite 4x8 minuter

Är inne på andra veckan i min träningsplan och det börjar redan klia i fingrarna att börja ladda på med effekten.

Men jag har hållit mig rätt lugn, men det känns att jag nu tränar fler dagar i veckan. Den här veckan har jag hunnit köra 2 styrkepass i gymmet, ett 4x8min med normal kadens och ett 4x8min styrkeintervaller med 60 rpm. Jag körde också ett vo2max-pass 3x9min 40/20. VO2max-passet blev rätt slitigt för benen då jag kört styrka (utfallssteg) två dagar innan och styrkeintervall på cykel dagen innan. Men det är ju träningseffekt man vill ha in i benen.

Sweetspot-passen 4x8min har jag kört väldigt lugnt på hittills, kring 270 watt. Men baserat på mitt senaste resultat i Kompiskampen vilket skulle ge en uppskattad FTP på 295 watt så är 270 watt ändå 91% av FTP. Så det känns ju skönt att det varit så pass lättsamt. Snittpulsen för sista intervallen har legat kring 159 slag, 85% av max och ca 8 slag under tröskelpuls. Det finns ju många som menar att 95% av 20 min max är en grov överskattning av FTP och det tror jag också det kan vara i många fall. I figuren nedan har jag lagt pulskurvorna från det båda passen ovanpå varandra, det var alltså precis samma effekt, 272 watt, men den blå kurvan körde jag på 60 rpm och den lila på 97 rmp.

Pulskurvan för 2 stycken 4x8min pass på samma effekt 272 watt. Den blå kurvan höll jag 60 rpm och den lila höll jag 97 rpm.
Pulsen blir väldigt lik vilket var intressant att se då jag aldrig jämfört olika kadenser med exakt samma förutsättningar förut. Jag noterar att styrkeintervallerna på 60 rpm gav 2 slag lägre snittpuls på de 2 sista intervallerna, intressant. Däremot så tycker jag alltid låg kadens känns jobbigare för benen.

Ska jag köra så låg effekt som detta ändå blev så borde jag istället dryga ut passens längd, det vore idealt nu i basblocket. Men det är ju rätt tight på en vardagskväll redan, när Sam har somnat och saker har fixats är de rätt lite tid kvar till läggdags, så jag har fått hålla passen på 4x8, annars hade tex 6x8 varit mer lämpligt för den låga belastningen. Jag funderar också på att köra först 4x8 och sedan dryga ut med tex 30 min MAF på slutet. Får se vad jag får till. Om inte annat är det väl bara att börja jacka upp effekten tills jag blir nöjd på mindre tid. 4x8 blir ju bara 32 minuter arbetstid vilket är i lägsta laget så de är ju egentligen riggat för att köra rätt hårt, typ 100% FTP. Upp från 270 måste jag snabbt komma. Det är ju snart kompiskampen igen och ska jag tracka mot mitt mål för vinterträningen måste jag öka FTP rätt mycket varje månad =) Puh.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar