måndag 15 oktober 2018

Prestationsmål grundträning 2019

Tänkte för mig själv spika upp några mål att sträva mot under vintern. Jag presentera här om veckan in Träningsplan för 2019 och egentligen ska man väl först sätta mål och sedan planera för att nå dem. Men men, det spelar mindre roll för mig med ordningen, arbetet kommer vara det samma ändå.

Alla effektsiffror anges i "monarkwatt". De anaeroba intervallerna har jag kört lite få få gånger för att bedöma lagom svåra mål i, men då får man ju se om det inte går eller blir för enkelt.

  • Klara hela rampen på 400 watt i ett padilla-test
  • Klara 20 minuter på 5w/kg
    • Beroende på dagsvikt blir det 340-350 watt
    • Det skulle ge en uppskattad FTP på 4.75 w/kg eller 320-330 watt
  • Klara 15 stycken 60/120 på 475 watt
  • Klara 10 x 30 sek på 750 watt
När jag börjar komma in i monarknötningen så kommer troligen småmål att dyka upp för de flesta passen jag kör. Kommer försöka sätta mål även för pass av typen stressad tröskel, eftersom jag vill bli starkare där. Men framför allt det två översta känns väl som huvudmål på monarken. De tillsammans sätter ett rätt bra värde på kapaciteten. Och lyckas jag med dem kommer jag utan tvekan vara starkare än jag var under 2018, vilket är mitt huvudmål prestationsmässigt för 2019.

Jag har väl lite resultatmål som också börjar kristallisera sig i mitt huvud, men det känns lite värre att outa eftersom det är så beroende på vilka som gör varje lopp osv. Men jag har en god ide ungefär var jag vill vara, eller snarare var jag tror jag utifrån mina förutsättningar har möjlighet att placera mig. Ska grunna lite ytterligare på det så kanske de kommer längre fram.

Pulskurva från ett av mina Padilla-test under 2018



2 kommentarer:

  1. Tack för en bra blogg! Alltid intressanta analyser, tips och tankar. Kul också med racereports då även jag kör vissa av de lopp du deltagit i om än på en lägre nivå. Med hjälp av bla inspirationen från din blogg och bra träning hoppas jag kunna ta ett kliv framåt inför nästa säsong:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Andreas, det är verkligen roligt att höra! Ja, det låter bra med ambitionen att ta kliv, jag tycker träningen blir mycket roligare när man har mål att sträva mot!

      Radera