tisdag 23 oktober 2018

MSS?

Motivation Stress Score? Nu på hösten har jag funderat mycket på motivation. Den är ju nu som helt bortblåst.

Att den nu är i botten beror ju på många saker och jag tror många känner igen sig. Förkylningen jag dragits med slog ju ur allt drag som fanns i kroppen. Sen försöker jag ju springa mer nu men har, kanske på grund av det, börjat få lite ont på utsidan höften. Får se hur det utvecklar sig. Tror jag ska backa av lite på löpningen. Det är surt för jag hade gärna låtit bli monarken några veckor till för att ladda upp lite pepp för den. Kombinationen hoppövningar på gymmet och löpning kanske blev lite för häftigt för en kropp van vid mjuka pedalvarv.

Som jag ser det är det nu dessa veckor på hösten fokus på att ladda upp motivationen. Sen är det klart de är ju bra om man tränar hyfsat så man inte startar på noll när man börja ladda på med träningen. Verkar ju som vissa redan börjar ladda på, puh, det är länge till sommaren! Det är mer värt att hinna börja känna sig taggad nu än om FTPn ligger på 280 och 285 watt. Så jag låter hellre det dala lite nu för att vara riktigt sugen att köra igång. Det är ju inte ens länge kvar! Hade tänkt göra ett litet prep-block i mitten på november och sedan börja riktiga basblocket i december.

Man kan tänka på motivationen på samma sätt som med TSS eller "fitness and freshness" på strava. Vissa pass kostar verkligen mycket och då sänker man motivationen. Är de kallt och regnigt kanske det kostar massor av mental energi att ge sig ut, då kanske det är bättre att ta ett pass inne istället eller att köra styrka den dagen istället. Att verkligen ta de där grispassen kanske inte är värt det alla gånger. Speciellt nu på off season tänker jag. Samma sak brukar jag tänka när jag i slutet på ett pass har energi kvar för att köra ytterligare en intervall på samma pass. Jag låter oftast bli, eftersom det kostar ganska mycket motivation att pressa de där sista. Då är det mer värt för mig att ha lite motivation "över" så att 2 dagar senare, när Sam inte somnar förrän kl 21 och jag är halvdöd när jag kommer ner från hans rum, DÅ behöver jag den där extra hungern för att överhuvud taget få till ett pass den kvällen. Ligger man hela tiden på gränsen på varje pass så tror jag att risken är större att man inte orkar hålla kontinuiteten. Jag vill värdera kontinuiteten högre än att leverera stentuffa pass varje gång.




Det handlar snarare om brist på återhämtning än att träningsstressen är för hög. Jag menar att jag skulle troligen inte ha något problem att köra 6x8min istället för 4x8min när jag kör tröskel och sweetspot. Rent träningsmässigt, men man ska hinna återhämta sig också. När Sam oftast somnar 19:30-20:00 och det tar en stund innan man sitter på cykeln och jag försöker dra mig mot sängen kl 22:00, så har man inte så mycket tid att spela på. Man behöver ju också lite egen avkoppling och återhämtning. Den lilla strimman tid där man kan se någon serie i soffan är redan ganska smal och den försvinner fort om man drygar ut monarkpassen.

På samma sätt ökar motivationen väldigt snabbt om man får några påtvingade vilodagar. Vilar man 2.3 dagar pga jobbresa eller motsvarande så är man ju helt redo att totalt spö kroppen när man kommer tillbaka. Då vill man liksom pressa sig. Så det svänger ju snabbt och jag tror det är viktigt att balansera det där lagom för att hålla drivet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar