söndag 30 september 2018

Snöpligt slut på säsongen

Idag var det meningen att säsongens sista tävling skulle köras, vår egen hemma tävling på Vitberget i Skellefteå. Så blev det dock inte riktigt.

I början av veckan så låg jag i feber och var ganska dålig, var hemma från jobbet och feberyrade genom natten och svettades som en gris. Ingen kul, sen har jag legat väldigt lågt med träningen och hoppats de skulle ge sig. Igår fredag hade jag inga ont i halsen och ingen feber så jag körde ett litet testpass på monarken efter att vi varit ute några timmar och markerat banan.

Körde en 8 minuter tröskelintervall och det gick igenom, men men klart högre både snittpuls och maxpuls mot vad jag hade veckan tidigare. Pulsen kan variera så mycket men det var exakt samma förutsättningar, tid osv. Och känslan var inte samma alls. Sen efter passet på 25 minuter så tog det säkert 1 timme innan pulsen kändes tillbaka till normal igen, så jag bedömde att kroppen inte var redo på 70 minuter i Zon 5. Jag hade nog kunnat köra runt, men inte på den nivån jag skulle vilja, att köra fort på den banan kostar verkligen och de var inte kroppen redo för, utan jag kommer nu sakta öka upp intensiteten istället.

Några som inte hade problem att hålla uppe intensiteten var Team Hi5 OIK Race som svepts hela pallen.

Av alla tävlingar att missa så var detta både sämst och bäst. Sämst för om de är någonstans jag har chansen att hänga med elitåkarna så är de väl där, där jag kan varenda sten. Bäst eftersom vi är totalt underbemannade på arrangörssidan och alla som arrangerar också kör loppet. För den skulle var de rätt bra att jag kunde hålla i lite runt omkring.

Det blev i alla fall ett lyckat arrangemang även om vi har rätt svårt att få folk att hjälpa till, så det blir ett litet gäng som får göra allt. Hade lite tunnt med flaggvakter tex. Det var roligt att så många gav banan beröm! Tycker vi fått ihop den bra, och hoppas kunna utveckla den vidare.

Själva tävlingen var rätt spännande att följa då Team Hi5 OIK Race ställde upp med 3 åkare och Samuel Brännllund också körde, han fick dock krångel med luftrören och klev av efter ett varv. Därifrån var det en intern affär för Hi5-åkarna. De följdes på varierande avstånd hela loppet och till slut var det Henrik Blom som vann strax före Henrik Enberg och Viktor Knutsson. Riktigt bra kört! Första varvet gick ungefär i samma fart som när jag tog KOM på banan, notera att det har satt när jag maxat ett varv. Så de var ett stenhårt tempo första varvet, eller hade varit för mig i alla fall.

Det var rätt roligt när jag gick ut längs banan för att fota och hamnade bredvid lite publik och en tjej i gruppen undrade när den där "snabb-gubben" Johannes Sikström skulle komma, han som har alla KOM i Skellefteå (her words not mine). Jag fick göra henne besviken genom att meddela att jag stod över tävlingen, men försäkrade henne att flera av deltagarna för dagen var snabbare än mig, något hon inte köpte rakt av. =)

2 kommentarer:

  1. Tack för en riktigt rolig tävling. Ruskigt kul bana! Jag hoppas ni har ork och resurser att fortsätta arrangera, inte minst detta med funkisar kan ju vara svårt. Jag ser i alla fall fram emot förhoppningsvis framtida race.
    Fin och inspirerande blogg förresten.
    Daniel B, Piteå CK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Daniel, roligt att höra! Positiv feedback gör ju verkligen att det känns värt att lägga ned lite möda. Samt att vi får deltagare från runtom i Norrland =) Jag hoppas vi ska kunna hålla liv i den en bra tid framöver! Och tack för tankar om bloggen också! ha de fint

      Radera