fredag 21 september 2018

Mer stöd för caset Styrketräning

När jag i veckan satt och plöjde igenom Mikael Flockharts blogg efter gamla inlägg med matnyttigt innehåll om träning så hittade jag en del mycket intressanta grejer.

Det jag mest reagerade på var lite intressanta inlägg kring styrketräning. Efter att jag här om veckan postade mitt monsterinlägg Styrketräning för cyklister - Mina tankar så var de intressant att hitta mer stöd för styrketräning.

Dels hittade jag den här forsknings-review:n av Rönnestad och Mujika:


Slutsatsen från Rönnestad coh Mujikas review är väldigt entydiga FÖR caset styrketräning för konditionsidrottare.
Det här var ju väldigt intressant att se att det var så entydigt med många fördelar och i princip inga nackdelar med att kombinera styrketräning och löpning eller cykling!

Ur sammanfattningen:
"However, heavy strength training is recommended for improving cycling economy. Equivocal findings exist regarding the effects on power output or velocity at the lactate threshold. Concurrent endurance and heavy strength training can increase running speed and power output at VO2max (Vmax and Wmax, respectively) or time to exhaustion at Vmax and Wmax. Combining endurance training with either explosive or heavy strength training can improve running performance, while there is most compelling evidence of an additive effect on cycling performance when heavy strength training is used."

Mikael Flockhart skriver själv om styrketräning för cyklister i det här inlägget: Styrketräning för cyklister - Mikael Flockhart Han skickar med ett par bra tips, som i mångt och mycket upprepar det jag trycker på i mitt stora inlägg.

Det verkar alltså finnas vetenskaplig grund för att tung och explosiv styrketräning ger idel positiva effekter för cyklister! 

Bara att bege sig mot gymmet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar