tisdag 17 juli 2018

Raka benen?

Den eviga frågan? För många kanske en självklarhet, åt ena eller andra hållet. Ska man raka benen som cyklist?

Jag fick tipset av en kompis som tyckte jag var lite väl lurvig om benen! Han hade också noterat att jag behövde kring 90 sekunder för att nå topp 10 i H30 på Mörksuggejakten. Kolla filmen så ser ni vilken besparing rakade ben ger ;) I filmen nedan har de i vindtunnel testat flera personer med och utan rakade ben.



Det blir rätt stort skillnad! 80 sekunder på 40 km. De varierade lite men för alla var de minst 50 sekunder. Det är i samma storleksordning som att köra med tighta kläder istället för en storlek för stora kläder. Det är lika stor skillnad som att byta från tighta kläder till en skinsuit. Det är också lika stor skillnad som att byta från en vanlig racer till en aeroracer.

Jag har alltid tänkt att det bara är en estetisk grej och att det är mest om man verkligen vill se ut som en cyklist. Men det verkar kanske finnas prestationsbaserade motiv också! Sen ska man aldrig underskatta placeboeffekten av att man känner sig snabbare!

Jag skickade ut frågan till mina följare på instagram och det var rörande överens om att det var rakat som gäller, 17 för och en mot!

Instagramföljarna var överens.


Om ni är som jag tänker ni nu, ja men det testar ju i vindtunneln vid 50 km/h, hur mycket hjälper det vid 25 km/h som vi kör i MTB?

Visst det kommer inte hjälpa lika mycket på MTB som på racer. Men just måttet "time saved over 40 km" är ett ganska fiffigt mått som stämmer ganska bra oavsett vilken hastighet du kör. Det beror på att om du cyklar långsammare så hinner du kortare sträcka på samma tidsenhet. Detta gör att du måste hålla på längre. Över den längre tiden hinner även de mindre tidsbesparingarna adderas ihop och blir signifikanta. De förklarar i filmen nedan.


Sen för MTB så finns ju vissa andra positiva effekter som att det fastnar mindre lera/smuts på benen. Onödigt släpa runt flera hekto lera på håriga ben. Stora plusset med orakat är att man blir en underdog på startlinjen

Här finns en länk till fler undersökningar de gjort i vindtunneln, intressantas är de som tittar på kläderna tycker jag, de testade också skägg, men de var bara en sekunds förlust, puh! ;)

Spellista: The Win Tunnel

Resultatet?

Aero!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar