fredag 1 juni 2018

Däckval!?

Jag har kört med de däck som satt på min fourstroke vid inköp, Rocket Ron fram och Thunder Burt bak. Men nu har jag börjat snurra in i däckval och vet aldrig om jag kommer ur det!




Jag har hela tiden varit skeptisk till Thunder burt, semi-slicks känns liksom inte som riktigt MTB. När jag för några dagar sedan köre tröskelintervaller längs en kortare bana jag precis hittat på så ingår där en stenig utförslöpa där man kan köra rätt fort. Jag laddad på rejält för att bli bekväm med nya cykeln i stök. Så snabbt som ajg körde där skulle jag troligt inte köra på en längre tävling. Det slutade med genomslagspunka. Det blev snakebite rakt genom däcket.


Det yttre hålet kunde jag fixa med sahmurai sword, men hållet just intill fälgen gick inte få till. SÅ jag fick glatt promenera hem 7 km. inte precis vad jag var sugen på när man har 100 saker man itne hinner med känns de som. Men det var ju soligt och fint, även om cykelskorna inte är några promenadskor precis.

Jag kör nu slang i däcket tillsvidare, det måste bytas ut. Jag tycker inte det är värt att köra så klena däck som Thunder Burt. Dels för risken att få punka, att punka bort en tävling för att spara någon enstaka watt rullmotstånd är liksom inte värt det. Sen har de ju ett sämre grepp också. Så fort det blir lite blött så slirar det friskt.

Så då har jag ju börjat fundera på ersättare. Det flesta tävlingarna jag kommer köra är ju av långloppskaraktär, men undantag för SM, White mountain race och ytterligare någon som är XCO. För de flesta racen är det alltså väldigt viktigt med lättrullande trots allt. De däck jag funderat kring är:

Continental
Crossking (X-king) 2.2 640 g
Race king 2.2 645 g
Mud king 1.8 580 g

Schwalbe
Rocket ron  2.25 610 g 
Racing ralph 2.25 630 g

New Racing Ralph 2.25 625 g
New Racing ray 2.25 625

Thunder burt 2.2 575 g
Dirty Dan 2.00 520 g

Maxxis
IKON 2.20 640 g

I alla fall är det 29" och protection/snakeskin eller motsvarande kraftigare variant jag är intresserad av. Förra säsongen körda jag racing ralph bak och X-king fram. Det är en riktigt bra medelväg och kombination. Rullar hyffsat lätt och har hyffsat grepp.

Jag har blivit nyfiken på Maxxis IKON som ser ut som en väldigt mångsidig variant. Däremot väger den lite mer än övriga och den rullar också lite tyngre.

På www.bicyclerollingresistance.com kan man jämföra en hel del däck som de testat rullmotståndet på. Bäst i test är raceking från continental. Även här Fastest tyre on the market?  så vinner Raceking. Jag tror därför Raceking är en bra lösning för den typ av cykling jag gör överlag och har beställt 2 stycken.

Skulle man ha däck som fortfarande är rätt all around men som är lite mer gearade mot stig så skulle antagligen IKON eller racing ralph/X-king vara en bra väg. Sen är jag är också VÄLDIGT nyfiken på de nya däcken från Schwalbe Racing ray och uppdaterad Racing ralph. Jag tycker de ser ut att vara en väldigt bra medelväg som klarar det mesta. Rullar säkert lite tyngre än RaceKing och Thunder Burt, men har troligen mycket bättre grepp (glesare mellan dubbar) och lite kraftigare mot punka och stötar allmänt.




Sen har jag ju min stigcykel Spark 720 med 2.35" Nobby nic som är riktigt trevlig när de är riktigt stökigt, men inte alltid lika snabb.

Sen undrar jag hur ni gör med lerdäck? Dirty Dan och Mud King är båda exempel på lerdäck, glest mellan höga dubbar, smalare däck som skär ner genom lera. Ser riktigt trevligt ut när de väl är lerigt. För långlopp och liknande lopp så behöver man knappast något lerdäck, banan körs inte nog för att de ska bli riktigt, är de nått lerhål så är de ofta övergående. Men kör man XCO och det regnar dagarna innan medan folk testar banan så kan de vara extremt lerigt. När jag körde SM i Göteborg för många år sedan så var de så lerigt att de går itne beskriva, ingen del av banan var lerfri. En sån dag lönar det sig rätt snabbt med riktiga lerdäck.

Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar