måndag 14 maj 2018

Banrek Kraftloppet och nya KOM

Träningen flyter på rätt bra nu, det är klart att det hjälper till att det nu varit två långa helger, vilket ger lite mer frihet.

I veckan har det blivit 3 hårda pass och 2 distanspass, det hela har dessutom genererat 4 stycken KOM, 3 nya och en putsning av ett tidigare. Jag blir riktigt motiverat av att slå framför allt mina egna gamla tider, då får jag ett kvitto på att jag i år är starkare än i fjol och att träningen går åt rätt håll. Sen att ta nya KOM är ju också grymt kul. Verkligen motiverande.

1 pass tröskelintervaller

Där var det ett par segment jag inte testat förr. Första intervallen gick jag väl lite hårdare än en "vanlig" tröskelintervall för att se vad man kunde göra åt KOMet. Det gick hem och jag tog KOM både på långa backen 4.5 km grusväg med 100 höjdmeter och på en kortare klättring insprängd i det längre segmentet. Den kortare klättringen var 5% och 1:12 i tid. Så två nya KOM, jag motiveras verkligen av sånt där. Små segrar som gör att det känns som man är rätt väg med träningen.


1 pass VO2max intervaller

Läs om det VO2max passet här

Sen ett pass där jag bara öste så gott jag kunde på Vitberget i en timme. Bara stig och blöt och hur kul som helst.

Distans


Dessutom har jag fått till två distanspass, först en lång landsvägsrunda på 3 timmar i torsdags och sedan idag var pappa på besök så jag passade på att åka igenom banan till Kraftloppet med honom så han har lite känsla för den. Passet blev ett bra distanspass för mig och jag passade på att trycka till i två av backarna, vilket resulterade i 2 KOM!

Det första KOMet var ett som jag redan hade själv, Rävabacken, en backe som tog 1:35 en putsning på 3 sekunder från mitt gamla rekord. Riktigt nöjd med den, på det passet körde jag heller inte min snabba cykel (som väntar på en eker) utan jag körde med min "stigcykel".

Det andra segmentet är en lång backe på 2.5 km med 80 höjdmeter. "Krafttrampen - backen från storhamn". Där lyckades jag knipa segmentet på 5:41 endast 3 sekunder före tidigare rekordhållare Jan Lundman. Han hade haft KOM sedan 2013 så det var väl på tiden att det blev en förändring där. Sen till hans försvar så gjorde han den tiden mitt i tävlingen. Dit har jag en bit kvar innan jag kan hålla de trycket mitt i race. De flesta på topp 10 listan är elitåkare från Kraftloppen de föregående åren. Så de är klart att skulle någon dessa herrar köra segmentet mer utvilad som jag gjorde så ligger jag illa till. Men första steget är ju att kunna åka så fort överhuvudtaget, så får jag ta lite mer tid att bygga upp så jag kan hålla den farten längre sträckor också. Men så är det med strava, det är bara åka dit och trycka till om man vill ha KOMet.




Dela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar