måndag 9 april 2018

Premiärtur utomhus och balansgång inför race

Nu gäller det att sköta sin kort rätt! Det bara en vecka kvar till Kungsledenrännet.

Bild från tidigare års upplaga av Kungsledenrännet. Matt Richardson, Martin Williams på väg ut ur Syterskalet tillsammans med Elin Vedin och Rickard LarssonFoto: Adam Larsson
I förra veckan blev det 3 vilodagar på rad (!!) på grund av en jobbresa med två resdagar och en väldigt lång arbetsdag mellan resdagarna, det blir gärna så när man är borta, man passar på att jobba. Så nu hade jag egentligen velat riktigt trycka på med träningen för att trycka ner formen lite. Men eftersom jag har rännet om bara en vecka så är det inte aktuellt att helt köra ner formen, behöver lite fart där uppe på fjället (eller framförallt uthållighet). Så det får bli en medelväg. Jag tänker köra på nu i tre dagar, lördag-måndag. Sen tisdag blir det lite kortare intervaller, typ 4x4 på lite lägre effekt än normalt. Sen onsdag ska jag försöka köra på lite nån timme eller så för att tömma ur lite grann. Sedan torsdag blir vila (kanske rullar lite på monarken) och troligen fredag också. Eftersom vi reser på fredagkväll vet jag inte om jag får till något väckningspass. Men det gör nog inte så mycket, det är inte fart vi behöver det är uthållighet och två vilodagar gör nog gott inför detta. Det gör också att jag kan köra på rätt hårt nu i början på veckan. Nu kör jag alla pass med energi, i lördags blev det kring 150 g kolhydrater och på söndag 100 gram. Att jag kör energi beror dels på att jag inte vill bli lika sliten och att jag vill vänja upp magen vid höga intag som jag planerar att ha på Kungsledenrännet som blir de längst race i tid jag kört.

Sagt och gjort, i lördags körde jag 4x8 minuter med lite extra volym i båda ändarna Blev lite stressad efter mitt senaste inlägg om volym. Det är inte så länge innan racen drag igång och de gäller att tukta benen, uthållighet eller som jag tycker bättre beskriver det, stryktålighet. Körde 20 minuters uppvärmning innan jag drog igång. Arbetet la jag jag över vad jag normalt kör tröskelintervaller på, 304 watt i snitt blev det. Eftersom jag vilat så mycket och ska köra några hårda dagar struntade jag i pulsnivåerna jag brukar vilja hålla, utan idag ville jag bli rejält sliten. Jag tog däremot 4 minuters vila istället för 2 som jag kör annars. Pulsen hamnade naturligtvis något högre än vanligt, sista intervallen var pulsen över tröskel i snitt och maximalt uppe på 94%, så rätt tufft. Men det kändes bättre än jag trodde! Min bästa maxtjuga ligger på 303 watt, med tanke på det här passet borde jag verkligen kunna öka den nivån tror jag. Men det får bli efter rännet i så fall.

Efter intervallerna rullade jag en stund så passet blev totalt 100 minuter.


Pulskurva och zonfördelning för lördagen pass på monarken.
I söndags var de kanonväder och jag hade precis stansad däcken på nya cykeln. Så jag passade på att göra årets primär för utomhuscykling! Det blev längs vägarna och det absolut mesta delen av turen var de asfalt, mest inne i stan som det var lite fruset slask osv. Lite vanskligt cykla på det, men det gick bra. Jag var mest ute efter att känna in cykeln och var beredd att skruva och trixa massa med sadel och vinklar. Lite nervös innan, man vill att de ska kännas bra med ny cykeln. Väl ute så kändes det kanon! Jag behövde aldrig ändra sittställning eller något sånt. Kan såklart bli justeringar längre fram när man kommer in i skogen också, men så långt allt gott.

Passet blev ca 50 km lagom lugnt tempo, snittpulsen blev 75%, men jag låg mesta tiden i Zon 3, (va, är han galen!?). Riktigt skönt att komma ut! Sen cykeln är ju helt crazy, den är riktigt rapp, grymt svar. Och Di2 är inte svårt gilla, väldigt distinkt och direkt både vid lock out och växling. klick klick klick, funkar kanon. Störst skillnad är just snabbheten framför allt på lock outen, där man på min spark måste dra 2 vajrar med knappen vilket blir lite segare. Och om man snabbt vill växla är de bara hålla in knappen så matar den själv.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar